همه‌ی ایران
دسته بندی

وکلات چیست و به چه کسی وکیل می گویند؟

وکلات چیست و به چه کسی وکیل می گویند؟

کسب و کار وکالت

تاریخچه وکالت

پیدایش شغل وکالت همراه با پیدایش بشر بوده است. از زمانی که انسان ها در کنار هم و به صورت اجتماعی زندگی کردند ، وجود فردی به عنوان داور برای حل اختلافات میان آنها ضروری شد . به همین دلیل از زمان پیدایش تمدن های اولیه در کشورهای عراق ، ایران و مصر شغل وکالت با نام های دیگر وجود داشته است . بعدها در یونان شغل وکالت پیدا شد ، و تا حد حرفه ای پیشرفت کرد به طوری که اولین مدرسه وکلای دادگستری در آتن تاسیس شد.

پس از آن حرفه وکالت وارد کشور رم شد ، پس از توسعه تدریجی قوانینی برای آن مردم وضع شد . بعد از تبدیل شدن جمهوری رم به امپراطوری رم ، کشیشان روی کار آمدند و کار وکلا محدود شد ، در این دوره به وکیل ها اجازه دادند تا در صورتی که مایلند وارد مرحله قضاوت شوند. پس از گسترش حرفه وکالت ، لویی نهم در فرانسه به وکلا اجازه داد تشکیلات و سندیکایی مخصوص را برای خود تاسیس کنند . پس از آن فیلیپ دوبوالوا این حرفه را مشخص تر کرد و قوانینی برای آن به وجود آورد . در سال 1344 میلادی پارلمان فرانسه قوانینی را برای وکلای دادگستری تصویب کرد . در واقع بسیاری از قوانین مربوط به وکلا به وسیله ی سندیکای خودشان وضع میشد . قوانینی چون مجازات و تادیب اعضای سندیکا . پس از گسترش وکالت ، زمام داران این حرفه از وکالت دادگستری و افراد شاغل در این حوزه خوششان نمی آمد و قوانین جدید وضع می کردند بر این مبنا که وکلای دادگستری را محدود کنند.

برای مثال ناپلئون اختیار این کار را به رئیس قضاوت فرانسه داد که هر وکیلی را که دلش خواست برکنار کند و مجوز آن را باطل کند . ناپلئون وکلا را مجبور کرد که حق الوکاله خود را در وکالتنامه ذکر کنند . همچنین او حضور وکیل در جلسه دادگاه را غیر ضروری اعلام کرد . در حالیکه این حرفه دو افراد شاغل در آن احترام و جایگاه خود را دوباره به دست آوردند ، به گونه ای که امروزه در بیشتر کشورها وکیل ها مجمع های مستقلی دارند و بر اعضای خود نظارت می کنند . وکالت حرفه ای ست بسیار قدیمی که یکی از مهم ترین شغل ها در جامعه محسوب می شود . هدف این حرفه آشکار کردن حق و از بین بردن باطل است . وکیل ها از حق خود دفاع می کنند ، در واقع وکالت قراردادی ست که بر اساس آن شخص ، وکیل را برای انجام کاری جانشین خود می کند و به او اختیار می دهد که در نام و حساب موکل تصرفاتی کند.

در ایران با انقلاب مشروطه و لزوم پیروی از قانون و تفکیک قوا و همچنین ورود ایران به جامعه جهانی ، اداره کشور طبق مصوبات قوه مقننه انجام شد . تا این زمان شغل وکالت دارای قوانین خاصی نبود . در مواقعی که برای رفع اختلاف بین مردم ، زور و قدرت جای خود را به قاضی داد ، حضور وکیل در کنار قاضی ضروری شد . تا زمان مشروطیت قضاوت و دادرسی طبق نظر علما و روحانیون بود . و بیشتر دعواها و مرافعات مردم توسط مجتهدین و مراجع شرعی مطرح و حل و فصل می شد . در شهر های مختلف علمای بزرگ ، وکیل هایی را برای پاسخ گویی به سوالات شرعی مردم معرفی می کردند . در این دوره ملاک قضاوت ، اصول فقهی و استنباط احکام شرعی و فتوای علما بود ، بنابراین وکلای حاضر در جلسه دادگاه می بایست به مبانی فقهی و شرعی موضوع تسلط کافی را می داشتند .  

 

معرفی شغل وکالت

وکالت شغلی کاملا تخصصی می باشد که پس از اخذ دیپلم در رشته ی علوم انسانی  به تحصیلات دانشگاهی در رشته ی حقوق نیاز دارد . وکیل فردیست متخصص که در امور حقوقی به مراجعه کنندگان ، مشاوره می دهد و از حق آنها دفاع می کند .

به طور معمول افراد پس از قرارداد بستن از وکلا برای انجام امور حقوقی و یا برای دفاع از حق خود کمک می گیرند . وکلا و کارشناسان حقوقی هر دو در رشته ی تحصیلی حقوق درس خوانده اند ، در صورتی که شخصی بخواهد وکیل شود ، لازم است پس از اخد مدر لیسانس در رشته ی حقوق ، در آزمون وکالت و در دوره ی کارآموزی شرکت کند ، تا بتواند پروانه وکالت کسب کند . در حالی که مشاور یا کارشناس حقوقی نیازی به گذراندن این مراحل ندارد و می تواند پس از فارغ التحصیلی در سازمان ها به عنوان مشاور حقوقی فعالیت کند . وکیل ها نمی توانند در شرکت ها و سازمانها به صورت رسمی استخدام شوند ، ولی برای یک مشاور حقوقی اینگونه نیست . یک وکیل می تواند مشاور حقوقی هم باشد ولی یک مشاور حقوقی نمی تواد یک وکیل باشد . ساعات کاری یک وکیل با توجه به اینکه به صورت شخصی کار می کند و یا در شرکت یا سازمانی استخدام است متفاوت است . در بعضی از مواقع لازم است وکیل همیشه در دسترس باشد ، حتی در شب و تعطیلات . محل کار وکلا معمولا در دفتر کار و دادگاه است . وکلا در برخی موارد با توجه به نوع پرونده کاری لازم است برای ملاقات موکلان و یا برای جمع آوری شواهد و مدارک به مسافرت کاری بروند .

امروزه شغل وکالت مانند بسیاری از شغل ها به صورت تخصصی درآمده است . بعضی از وکلا در پرونده های مربوط به ملک و زمین تخصص دارند ، برخی در مسائل خانوادگی ، بعضی از وکلا در حوزه ی حقوق تجارت در زمینه ی قوانین تجاری داخلی و بین المللی تخصص دارند ، بعضی از وکلا بر قوانین فوتبال مانند فیفا ، فدراسیون فوتبال و باشگاه ها مسلطند و به بازیکنان مشاوره می دهند و قرارداد های آنها را منعقد می کنند . در واقع شغل وکالت شاخه های مختلفی دارد از جمله حقوق محیط زیست ، حقوق حمل و نقل ، حقوق بشر ، حقوق نفت و گاز و ... .

 

انواع شغل وکالت

شغل وکالت از جمله مشاغلی ست که دارای شاخه های گوناگونی می باشد ، زیرا دارای حوزه های گسترده ایست ، کسانی که در این شغل فعالیت می کنند دارای تخصص های مختلفی هستند . در ادامه به شرح انواع  آنها می پردازیم :

 

وکیل جراحت شخصی و حوادث

وکلای جراحت شخصی در دعاوی مدنی کار می کنند و نماینده کسانی هستند که دچار آسیب و جراحات شده اند . بیشتر این آسیب ها در اثر تصادفات رانندگی ، قصور پزشکی یا حوادث محل کار می باشند . وکلای جراحات شخصی باید ثابت کنند که طرف مقابل معمولا شخصی حقیقی یا حقوقی است ، مقصر است و باید به شخص آسیب دیده خسارت پرداخت کند . در این مورد بسیاری از پرونده ها بدون مراجعه به دادگاه حل می شوند .

 

وکیل ورشکستگی

افرادی که مشکلات مالی دارند یا در حال بررسی روند ورشکستگی هستند ، باید با یک وکیل متخصص ورشکستگی مشورت کنند . این نوع وکیل می تواند در مورد شرایط افراد برای ورشکستگی و بررسی جایگزینی احتمالی به آنها کمک کند . این وکلا برای شرکت های تجاری که طلبکار یا بدهکار هستند کار می کنند .

 

وکیل مالکیت فکری و معنوی

این دسته از وکیل ها از حقوق ، ابداعات و آثار مخترعا ، نویسندگان ، هنرمندان و سایر مشاغل محافظت می کنند . مالکیت معنوی شامل حق چاپ ، علامت تجاری ، ثبت اختراع و محافظت از اسرار تجاری می باشد . وکلای حوزه ی مالکیت فکری و معنوی سه وظیفه اصلی بر عهده دارند از جمله اینکه : 1- به مشتریان در مورد بهترین راه برای حفاظت از مالکیت فکری خود مشاوره می دهند . 2- از مالکیت معنوی خود با ثیت یک علامت تجاری ، حق چاپ یا ثبت اختراع محافظت کنند . 3- حقوق مالکیت معنوی را در صورت نقض آن ، اجرا کنند .

 

وکیل امور اداری و استخدامی

این دسته از وکلا ، روابط بین شرکت ها ، مدیران و کارمندان را اداره می کنند و به مسائل مربوط به آزار و اذیت ، تبعیض در محل کار ، مقررات و دستمزد و حقوق و مزایا و امنیت بازنشستگی می پردازند .

 

وکیل شرکت

وکیل های تجاری به وکلای شرکت معروف اند . کارهای حقوقی مربوط به تشکیل یک شرکت ، تنظیم قراردادهای مختلف و مسائل و مشکلات مربوط به انطباق شرکت ، بر عهده ی وکیل شرکت می باشد . شرکت های دولتی می توانند برای انجام کارهای حقوقی خودشان ، مشاوران حقوقی را به عنوان نماینده خود معرفی کنند ، ولی شرکت های خصوصی فقط می توانند از وکلای پایه یک دادگستری برای این کار کمک بگیرند .

 

وکیل مهاجرت

با توجه به اینکه مهاجرت افزایش پیدا کرده ، در صورتی که در کار مهاجرت مشکلاتی به وجود آید به وکیل مهاجرت مراجعه می کنند . در واقع وکیل مهاجرت در مسائل مربوط به مهاجرت مانند ویزا ، اقامت ، پناهندگی یا گرفتن گرین کارت به متقاضی مشاوره می دهند ، و در این امور به آنها کمک می کنند .

 

وکیل کیفری

در مواقعی که شخصی به ارتکاب جرمی محکوم شده باشد ، وکیل مدافع کیفری از او دفاع می کند . و شخص را مطمئن می کند که حق آزادی و حقوق او در سیستم قضایی رعایت می شود . وکیل کیفری می تواند به عنوان وکیل مدافع عمومی یا وکیل خصوصی کار کند . وکلای مدافع عمومی و خصوصی به حقوق جزا ، وثیقه ، بازجویی ، دستگیری ، محاکمه کیفری و ... تسلط کافی را دارند و می توانند از موکل خودشان با توجه به قانون دفاع کنند . وکلای کیفری بیشتر از سایر وکلا در دادگاه حاضر می شوند . وکیل های کیفری در دو زمینه ی وکیل دادگستری و یا وکیل مدافع فعالیت دارند . وکلای مدافع ، نماینده متهم به جنایت هستند ، در صورتی که وکلای دادگستری نماینده دولت یا شخصی هستند که جرم علیه آنها مرتکب شده است .

 

وکیل مالیاتی

این نوع از وکلا با قوانین مربوط به امور مالیاتی آشنا هستند . وکلای مالیاتی به مدیریت یا حسابداری مسلط هستند و برای افراد متفاوتی از جمله شرکت های حقوقی ، شرکت های حسابداری ، سازمان های خصوصی یا دولتی کار می کنند . وظیفه ی این وکیل ها برنامه ریزی مالیاتی و تفسیر قانون مالیات می باشد .

 

وکیل خانواده

 این دسته از وکیل ها در قرراردادهای پیش از ازدواج ، طلاق ، نفقه ، حضانت فرزنان و ... به مردم مشاوره می دهند و به مسائل مربوط به خانواده مانند به سرپرستی گرفتن کودکان و بزهکاری اطفال نیز رسیدگی می کنند . وکیل های خانواده در شرکت های دولتی متخصص در امور خانواده و یا در شرکت های خصوصی کار می کنند .

 

وکیل اداره ی کار و کارگران

 گاهی ممکن است در پروژه های ساختمانی کارگران در اثر افتادن از ارتفاع و یا کار با برق و ... مجروح شوند ، در این صورت برای دفاع از حقوق خودشان لازم است از وکیل اداره  کار و کارگران کمک و راهنمایی بگیرند .

 

وکیل تامین اجتماعی

 این دسته از وکلا از افراد ناتوان و آسیب پذیر در مواقع تصمیم گیری حمایت می کند که حقوق آنها نادیده گرفته نشود .برای مثال از افرادی که می خواهند از حقوق خودشان در مسکن ، کمک هزینه ی معلولیت مراقبت های پزشکی ، برنامه ریزی مالی ، بستری شدن در بیمارستان و ... استفاده کنند ، حمایت می کنند .

 

وکیل دعاوی مدنی

 زمانی که یک سری از افراد برای مسائل و مشکلات مالی با هم دچار اختلاف و تضاد می شوند ، وکلای دعاوی با حضور در دادگاه از حقوق آنها دفاع می کنند . وکیل اتفاقی ، دسته ای از وکلا هستند که تحصیلات مربوط به وکالت را گذرانده اند ولی هنوز پروانه وکالت را کسب نکرده اند ، این دسته از وکلا تنها می توانند وکیل اقوام و خویشاوندادن خود باشند و نهایتا سه بار در سال می توانند از حق وکالت خود استفاده کنند .

 

وکیل معاضدتی

در بعضی از مواقع افراد توانایی پرداخت هزینه وکالت را ندارند ، در این صورت می بایست از کانون وکلا درخواست وکیل معاضدتی بدهند . وکیل معاضدتی هزینه ای را از موکل خود دریافت نمی کند و تنها هزینه ی تمبر دادرسی را از او می گیرد .

 

وکیل پایه یک دادگستری کیست ؟

فردی که پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی در مقطع کارشناسی یا بالاتر در رشته ی حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی یا هم تراز آن در حوزه ی علمیه ، تحصیل کرده و در آزمون کانون وکلای دادگستری شرکت کرده و موفق شده معدل و تراز مناسب را کسب کند و به عنوان کارآموز وکالت پذیرفته شود ،وکیل پایه یک دادگستری می باشد . که البته پس از موفقیت در آزمون می بایست به مدت دو سال نزد یک وکیل کار کند و در جلسات کیفری شرکت کند .

 

چگونه یک وکیل موفق شویم ؟

برای موفقیت در شغل وکالت لازم است با یک سری اول اولیه آشنایی داشته باشید که در ادامه آنها را بیان می کنیم :

 

آشنایی با اصول بازاریابی وکالت و جذب موکل

از آنجا که در هر کسب و کاری رقابت وجود دارد در شغل وکالت نیز برای یک وکیل رقبای زیادی وجود دارند . برای این که شما به عنوان یک وکیل شناخته شوید و بیشتر موکل جذب کنید لازم است که تبلیغاتی برای کسب و کار خود داشته باشید .

 

رشد مهارت های ارتباطی

از آنجایی که شغل وکالت شغلی است که باید با افراد صحبت کنید و به آنها مشاوره دهید ، بنابراین لازم است که فن بیان خوبی داشته باشید و بتوانید مسلط و روان صحبت کنید ، همچنین لازم است که توانایی نوشتاری بالایی داشته باشید تا بتوانید انواع سند قانونی را ارائه دهید .

برای تقویت و رشد فن بیان بهتر است که در سخنرانی ها شرکت کنید و برای تقویت نوشتار لازم است که دادخواست نویسی را تمرین کنید .

 

قدرت تصمیم گیری سریع

 به عنوان یک وکیل لازم است بتوانید با اطلاعاتی که در دست دارید ، خیلی زود بهترین تصمیم را بگیرید . هچنین لازم است روند پرونده را پیش بینی کنید و نقاط ضعف حریف را در دادگاه تشخیص دهید و در هنگام مواجه شدن با سوالات چالشی بتوانید روند دادگاه را به نفع خود تغییر دهید .

 

ضرورت برند سازی برای موفقیت در وکالت

 یکی از مواردی که باعث می شود موکلان احتمالی نزد رقبا بروند ، برند سازی بهتر آنها در حوزه ی حقوقی می باشد . برند باعث می شود که دید مردم نسبت به شما مثبت شود و موکلان پرونده های حقوقی خود را با اعتماد به شما بسپارند .

 

فعالیت در شبکه های اجتماعی

 قطب بازاریابی حقوقی در ایران شبکه اجتماعی اینستاگرام می باشد ، می توانید با تولید محتوا و رعایت اصول بلاگری حقوقی خیلی زود رشد کنید .

 

حضور در نتایج گوگل با طراحی سایت حقوقی

 شما می توانید یک سایت مخصوص کارتان داشته باشید و در محتوای آن نام و شماره تماس و آدرس محل کار و همچنین اطلاعات مربوط به زمینه کاری خود مانند مقالات مختلف حقوقی را قرار دهید ، که در این صورت با جست و جوی کاربران در مورد وکالت سایت شما نمایش داده می شود و از این طریق موکلان زیادی برای مشاوره و راهنمایی با شما تماس میگیرند .

 

سخن پایانی

 امیدوارم خواندن این مقاله برای شما مفید باشد . در صورتی که شما صاحب این شغل هستید می توانید کسب و کار خود را در سایت ما به نشانی (www.addressdan.ir) ثبت کنید با این کار در نتیجه جست و جوی کاربران مشخصات شما نمایش داده می شود که نوعی تبلیغات برای شما محسوب می شود .

 

اشتراک گذاری