همه‌ی ایران
دسته بندی

معرفی کسب‌ و کار کناف و رابیتس کار

معرفی کسب‌ و کار کناف و رابیتس کار

بازار کار این شغل امروزه بسیار مناسب و در بورس است و فرصت شغلی با پیشنهاد کار در سالن کارخانه‌ها، تالارها و یا جاهای بزرگ به وجود می‌آید و درآمد را افزایش می‌دهد. در کناف کاری شاخه‌های زیادی وجود دارد و از خرده‌کاری تا پروژه‌های سنگین دستمزدها متفاوت است ولی به صورت کلی می‌توتن گفت که یک کناف کار در سطح متوسط در ماه حداقل چیزی حدود 10،000،000میلیون تومان درآمد دارد حال تصور کنید در صورتی که خوب کار کنید چقدر می‌توانید درآمد داشته باشید. کناف کاری شغل باکلاسی است و مانند شغل‌هایی دیگر دغدغه٬هایی را دارید اما برای اینکه از دغدغه‌های کمتری برخوردار باشید بهتر است آموزش کناف کاری را به صورت استاد شاگردی یاد بگیرید برای مثال:

کناف در ایران و جهان 

کناف یا کناوف (به آلمانی: knauf) یک نام تجاری شرکت و در واقع نام خانوادگی و موسسه‌ای با فعالیت‌هایی در سطح بین‌المللی است که توسط شرکت کناف آلمان (knauf Gips kG) در سال 1932 ابتدا در منطقه سارلاند (sarland) در کشور آلمان بنیان‌گذاری شد و هم اکنون با هماهنگی اعضای خانواده کناف رهبری می‌شود. در دفاتر و کارخانجات این شرکت در سراسر جهان بیش از 18000 نفر فعالیت دارند یکی از اهداف این شرکت تاسیس واحدهای صنعتی در مناطقی است که مواد اولیه فراوان و بازار مصرف مناسب این تولیدات وجود داشته باشد. در این راستا واحدهای تولیدی متعددی در شرق اروپا و نقاط مختلف آسیا درحال احداث است که نتیجه آن افزایش اشتغال و تولید مصالح با کیفیت ممتاز برای برآوردن نیازهای فردای جوامع است. این شرکت در سطح بین‌الملل در زمینه‌های زیر فعالیت می‌کند: 

  • تولید عایق‌های صوتی و حرارتی.
  • تجهیزات و ماشین آلات تولیدکننده مصالح فوق.
  • تهیه مواد و مصالح ساختمانی بر پایه گچ و سیمان.
  • استخراج سنگ آهک و تولید مصالح مرتبط با این ماده ساختمانی.
  • سیستم‌ها و مصالحی که بر مبنای ماده معدنی گچ تولید می‌شوند.
  • Gips یا همان ژیپس سنگی شیشه‌ای رنگ که همان ماده خام گچ است.

در ایران شرکت کناف در سال1355 با نام شرکت وال بورد ایران و با هدف تولید شش میلیون متر پانل گچی، توسط بخش خصوصی تاسیس شد که پس از انقلاب برای دوره کوتاهی متوقف شد و پس از آن با نام روکش گچ ایران آغاز به کار نمود اما به علت عدم دسترسی به تکنولوژی مناسب محصولات آن از کیفیت خوب برخوردار نبود تا اینکه در سال 1374 سهام آن به شرکت کناف آلمان واگذار شد و هم اکنون با مالکیت کناف آلمان مشغول به فعالیت است.

  1. کناف چیست؟ 

کناف سازه‌های فلزی یکپارچه گالوانیزه هستند که صفحات روکش‌دار گچی یا سیمانی بر روی آن‌ها پیچ می‌شود و درز بین صفحات با بتونه درزگیری پر می‌شود و پس از آن سطوح صاف به وجود آمده رنگ آمیزی می‌شود.

دیوارهای خشک: دیوار خشک یا کناف دیوارهای غیر باربری هستند که برای تقسیم فضاهای داخلی ساختمان استفاده می‌شوند مزایای آن کاهش بار مرده ساختمان و کاهش بار وارده ناشی از زلزله و حذف مصالح نظیر پروفایل‌های آهنی، میلگرد، بلوک‌های سیمانی و سفالی، شن و ماسه و سیمان، گچ و خاک رس و آب و کاهش هزینه بنایی و کارگری و عدم نیاز به ادوات جوشکاری، سرعت بالای اجرا و ... است.

سقف کاذب کناف: این سقف‌ها به دو صورت مشبک و یکنواحت هستند این سقف‌ها جایگزین مناسبی برای گچ و رابیتس هستند و امکان عایق کاری و عملکردهایی نظیر جذب صوت را ایجاد می‌نمایند. 

  2. رابیتس چیست؟

سقف کاذب: رابیتس سقف به ورق فولادی مشبکی گفته می‌شود که در سقف‌های کاذب، گچ‌کاری و گچ‌بری و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. سقف کاذب یا رابیتس (راویز یا رابیز) به عنوان یک پوشش برای سقف اصلی در نظر گرفته شده است نه تنها زیبایی سقف را دوچندان می‌کند بلکه بلکه تاسیسات و سیم‌کشی‌ها را پوشش داده و دغدغه مخفی نگه داشتن آنها را رفع نموده این سقف به سقف اصلی و دیوارهای اطراف متصل می‌گردد و با عایق نمودن سقف در برابر صدا و حرارت در اجرای نورپردازی‌های دکوراتیو کاربرد دارد. سقف کاذب نوعی پوشش جدید است که امروزه اکثر افراد به آن گرایش دارند.

با پیشرفت فناوری‌های ساخت وساز این نوع مصالح نوین در مقایسه با مصالح سنتی حدود ده تا پانزده برابر سبک‌تر است. 

  3. مزایا و معایب کناف و سقف رابیتس:

مهم‌ترین مزیت کناف سرعت اجرا و مهم‌ترین عیب آن نیاز به نیروی متخصص می‌باشد. چنانجه در هنگام نصب این سقف‌ها نکات اجرایی رعایت نشود پس از مدتی شاهد ترک خوردن و باز شدن گوشه‌های آن خواهید شد و به دلیل وزن کمی که دارد مقاومت کمتری نسبت به رابیتس دارد. مهم‌ترین مزیت رابیتس مقاومت در برابر زنگ زدگی و  سرعت اجرای مناسب، منعطف بودن و ایمنی بالا در برابر زلزله و آتش سوزی است و مهم‌ترین عیب آن وزن سنگین آن است.

  4. تفاوت رابیتس و کناف:

  • گچ کناف وزن کم‌تری نسبت به رابیتس دارد.
  • از لحاظ ظاهری هزینه این دو نوع سازه برابر است ولی هزینه‌های جانبی قیمت رابیتس سقف و گچ نسبت به کناف بسیار بیشتر است.
  • زمان لازم برای گچ‌کاری و نصب رابیتس سقف حدود 10 روز است اما در صورت استفاده از سقف کاذب کناف، این زمان به 2 روز کاهش می‌یابد. 
  • سقف کاذب رابیس به نیروی بیش‌تری برای اجرا نیاز دارد که شامل جوشکار، رابیتس بند و گچ کار می‌شود درحالی که کناف نیروی کم‌تری نیاز دارد. 
  • تاسیسات عبور کرده از سقف کاذب پس از مدتی نیاز به تعمیرات پیدا می‌کنند در چنین حالتی کناف نسبت به رابیتس بسیار راحت‌تر باز می‌شود و قابلیت ترمیم بیش‌تری نیز دارد.

فرصت شغلی و بازار کار در ایران  

  • رقابت در کار دارد.
  • فشار زمانی بالا دارد.
  • کشمکش و جروبحث اضافی ندارد.
  • دغدغه سروکله زدن با کارفرما را ندارد.
  • تضمین در قبال کاری که انجام میشود را دارد.
  • به عهده داشتن سلامت و ایمنی کارکنان زیر دست را دارد.

تحصیلات و مهارت مورد نیاز

تحصیلات، شرط لازم برای ورود به این شغل نیست و افراد نیاز به مدرک ندارند اما به بسیاری از مهارت‌ها در استفاده از ابزار و وسایل و اندازه‌گیری‌های دقیق و خاص نیاز دارند ولی به دانش خاصی نیاز ندارد و به صورت تجربی نیز دانش کار در آن به دست می‌آید. در این شغل فرد باید متعهد، مسلط به کار خود، مدیریت زمان و خوش سلیقه باشد. 

سرمایه لازم برای ورود به این شغل 

این شغل به سرمایه‌ای در حدود 10 میلیون به بالا برای تهیه‌ی وسایل و 50 میلیون به بالا برای تهیه یه مغاه و محل کار نیاز دارد.

وسایل لازم برای راه‌اندازی این شغل

ابزار کناف طیف وسیعی از کاربردها را در بر می‌گیرد. برای اجرای پروژه‌های کناف نیازمند ابزار کناف هستیم تا بتوانیم کارهایی از قبیل برش قطعات مورد نیاز، یکدست کردن سطوح، اندازه‌گیری، حمل و نقل کناف، درزگیری و نصب کناف را به طور کامل و به آسانی انجام دهیم. این شغل با انواع اره برای بریدن قطعات، لیسه، و کاردک برای برطرف کردن بریدگی‌های روی دیوار، سطح و ظروف مورد نیاز برای تهیه بتونه و... نیاز دارد. 

سخن آخر

امروزه پول درآوردن کمی دشوار شده است و بسیاری از کسب‌وکارهای دیگر دارند از رده خارج می‌شوند و رونق خود را از دست می‌دهند و کارهای جدیدی جایگزین آن‌ها می‌شود اما کناف و رابیتس کاری حرفه‌ای است که روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و در تمام استان‌های کشور مورد توجه هست لذا یادگیری کناف کاری می‌تواند شروعی خوب در زمینه طراحی داخلی ساختمان باشد.

اشتراک گذاری