همه‌ی ایران
دسته بندی

معرفی کسب و کار پرورش قارچ

معرفی کسب و کار پرورش قارچ

همه ما با قارچ آشنایی داریم و در غذاهای خود همانند انواع پیتزاها از آن استفاده کرده ایم. قارچ ها به صورت طبیعی در اواسط فصل بهار رشد می کنند که انواع مختلفی دارند و البته برخی از آنها سمی می باشد و می تواند باعث مرگ انسان شوند.

تاریخچه

تاریخچه قارچ به به میلیون ها سال قبل بر میگردد، باستان شناسان فسیل های قارچهایی را کشف کرده اند که مطلق به 400 میلیون سال قبل هستند. و اولین انسان ها به عنوان یک خراکی همواره از قارچ ها استفاده می کردند.

کشت قارچ 600 سال بعد از میلاد مسیح توسط چینی ها ابداع شد و این قارچ ها در کنده درختان کشت می شدند. و از آنها برای مصارف خوراکی، سمی و دارویی استفاده می شد.

در سال 1754 میلادی کاشب گلخانه ایی قارچ های دکمه ایی در سوئد انجام شد و سپس در اروپا و آمریکا رواج یافت. امروزه در کشور ما نیز شغل پرورش قارچ رونق یافته و تولیدی های قارچ زیادی شکل گرفته اند که در حال درآمد زایی و ایجاد اشتغال هستند.

 

آشنایی کسب و کار پرورش قارچ

کسب و کار پرورش قارچ جز شغل های تولیدی محسوب می شود که در آن تولید کننده ها شرایط مصنوعی محیط طبیعت را ایجاد می کنند که مناسب پرورش و رشد قارچ ها هستند.

قارچ جز تولیدات خوراکی می باشد که جنبه مصرفی دارند و تاریخ انقضا آنها پایین می باشد و تولید کننده باید بتواند بازار هدف خود را به سرعت پیدا کند تا ضرر نداشته باشد. همچنین قارچ ها دارای حساسیت بالایی نسبت به نور و دما هستند و همین باعث می شود که نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشند و کار تولید و پرورش قارچ باید با دقت بالایی انجام شود در غیراینصورت باعث ایجاد ضرر و زیان برای تولید کننده می شود.

 

مراحل راه اندازی کسب و کار پرورش قارچ

محلی برای ایجاد تولیدی پرورش قارچ نیاز دارید

هرم محصول کشاورزی برای رشد نیاز به داشتن یک سری شرایط بر اساس نوع محصول می باشد و همانطور که گفته شد قارچ ها نیز حساسیت بالایی نسبت به نور ، دما و رطوبت دارند، بنابراین محیط خاصی برای پرورش قارچ نیاز می باشد که باید به صورت دائمی و مرتب تمامی پارامترهای دما، نور و رطوبت محیط باید بررسی و مراقبت شود.

شما با توجه به حجم محصولی که قصد تولید دارید می توانید یک محیط را با مساحت دلخواه برای پرورش قارچ انتخاب نمایید. هزینه اجاره این محیط می تواند برای شما هزینه بر باشد اگر شما یک زیر زمینی در خانه خود دارید و یا یک محیط مناسب را دارید بخش زیادی از هزینه های شما کثر خواهد شد. شما می توانید کار خود را از یک سالن کوچک شروع کنید و با کسب درآمد بیشتر کسب و کار خود را افزایش دهید.

 

سیستم های گرمایشی و سرمایشی و تسویه هوا

قارچ ها برای رشد باید از نور مستقیم خورشید به دور باشند و همچنین قارچها در محیط های نسبتاً سرد همانند کوهستان ها بهتر رشد می کنند و در فصل زمستان رشد بهتری خواهند داشت، بنابراین شما می بایست در فصلهای گرم از سیستم های سرمایشی جهت متعادل نگه داشتن دمای هوا برای رشد قارچ ها استفاده نمایید که خرید این دستگاه ها با توجه به مساحت محیط پرورش قارچ شما و همچنین نوع سیستم استفاده شده می تواند هزینه متغییری برای شما داشته باشد. بهترین کار این است که محیطی را انتخاب نمایید که کمترین پنجره را داشته باشد (همانند زیر زمینی ها) از از ورود نور خورشید و گرم شدن آن جلوگیری شود و اگر این محیط به صورت طبیعی خنک باشد هزینه های شما جهت خنک کردن محیط را کم خواهد کرد.

در زمستان ها به دلیل سرد بودن هوا هزینه های شما جهت خنک نگه داشتن هوای محیط کم یا به صفر می رسد. البته این را باید بدانید که قارچ ها در محیط پایین تر از 15 درجه سانتیگراد رشد کندی خواهند داشت و برای همین موضوع باید از یخ زدگی و سرد شدن بیش از حد آنها جلوگیری کنید و شاید نیاز به سیستم گرمایشی نیز داشته باشید.

قارچ ها در دمای پایین تر از 15 درجه سانتیگراد رشد کندی خواهند داشت و آسیبی به آنها وارد نمی شود، ولی در دما های بالا شکاف برداشته و خراب و فاسد می شوند.

 

ایجاد قفسه بندی برای پرورش بیشتر قارچ و استفاده بهینه از محیط

استفاده از قفسه بندی محصوصاً در محیط هایی با مساحت کم به شما کمک می کند که تولید خود را افزایش دهید و بازده کاری شما با استفاده از قفسه بندی محیط بالاتر برود

برای قفسه بندی نیاز به هزینه زیادی ندارید و قفسه بندی صرفاً جهت افزایش میزان تولید شما و راحتی کار می باشد، بنابراین می توانید از قفسه های ساده و فلزی استفاده نمایید. دقت کنید که قفسه چوبی نباشد زیرا رطوبت باعث خم شدن و از بین رفتن قفسه می شود و همچنین بر روی قفسه های فلزی خود رنگ زد زنگ بزنید تا از فرسایش فلزات قفسه جلو گیری شود زیرا محیط پرورش قارچ محیط مرطوبی می باشد.

 

اشتراک گذاری