همه‌ی ایران
دسته بندی

معرفی کسب و کار نانوایی

معرفی کسب و کار نانوایی

به محلی که در آن نان پخت می شود نانوایی می گویند که در گذشته نام های مچون خبازی، نانوا خانه، تنورستان و خباز خانه داشته است. و به افرادی که در این حرفه کار می کنند و کار پخت نان را انجام می دهند، نانوا گفته می شود.

معرفی کسب و کار نانوایی

از زمانی که بشر توانست کشاورزی کند تا به امروز نان یکی از اصلی ترین غذاهای مردم می باشد و در کشور ما تقریباً می توان گفت در تمام سفره مردم ایرانی نان پایه اصلی غذایی می باشد. در گذشته کار پخت نان را مردم در خانه های خود و در تنورهای خانگی خود انجام می دادند و کشور ایران به دلیل وجود اقوام مختلف در آن انواع نان های محلی مختلفی دارد که بیشتر استفاده آنها در همان محل ها می باشد ولی با این حال انواع مختلفی نیز وجود دارد که تقریباً همه ایرانی ها با آنها آشنا هستند که از جمله می توان نان سنگک ، نان لواش، نان تافتون و نان بربری را نام برد.

نان از آراد تشکل می شود که آرد نیز انواع مختلفی دارد. برای مثال در برخی از نواحی ایران نان را با آرد بلوط یا آرد هسته خرما و یا آرد جو تهینه می کنند. سپس از آرد خمیر تهیه کرده و با خمیر نان پخت می شود.

امروزه پیشرفت صعنت اکثر کسب و کارها تاثیر گذشته که کسب و کار نانوایی را نیز مورد تاثیر قرار داده است، به طوری که علاوه بر پخت نان به صورت سنتی پخت نان با دستگاه نیز رواج یافته و کارخانه هایی نیز جهت تولید نان به وجود آمده که البته اکثر مردم ترجیح می دهند که نان را از نانوایی ها و به صورت تازه تهیه نمایند.

 

برای یادگیری کسب و کار نانوایی از کجا شروع کنیم ؟

به طور معمول سه نفر در هر نانوایی مشغول به کار هستند که عبارتند از:

شاطر که معمولا با تجربه ترین فرد نانوایی می باشد و کار پخت نان را انجام می دهد.

چانه گیر فردیست که خمیر را به تکه های کوچک و مساوی جهت تبدیل شدن به نان، تقسیم می کند.

و یک نفر به عنوان فروشنده که نان را از تنور خارج کرده و به به دست مشتری می د هد.

برای یادگیری حرفه نانوایی به مدرکت دانشگاهی خاصی نیاز نمی باشد و هر فرد می تواند به عنوان شاگرد در نانوایی ها استخدام شده و این حرفه را به صورت عملی نزد کارمندان نانوایی فرابگیرد.

کسب و کار نانوایی نیز همانند سایر کسب و کار ها نیاز به داشتن مهارت های خاص خودش را دارد و دارای قوانین و مقررات خاصی می باشد. افرادی که در نانوایی کار می کنند می بایست موارد زیر را رعایت نمایند:

  • رعایت بهداشت : از آنجایی که نان غذای اصلی و پر مصرف ترین غذا می باشد و مستقیم با سلامت افراد و جامعه در ارتباط است، هر فردی که در نانوایی کار می کند بایستی دارای گواهی بهداشت معتبر باشد.
  • قوانین و مقررات بهداشتی را عایت نماید.
  • با همکاران خود ارتباط موثر داشته باشد
  • با مشتری ها که اصلی ترین بخش هر کسب و کاری می باشند احترام بگذارد و ارتباط درستی داشته باشد
  • با نکات ایمنی آشنایی داشته باشد
  • دارای مهارت های لازم در این زمینه باشد

نانوایی جز شغل های سخت می باشد که برای کارمندهای خود چالشهایی ایجاد می کند :

  • افرادی که در نانوایی ها کار می کنند بیشتر وقت خود را ایستاده کار می کنند و این خود باعث سخت شدن کار می شود.
  • افرادی که در نانوایی ها کار می کنند باید شب ها زودتر بخوابند زیرا معمولا ساعت 4 صبح و قبل از شروع کسب و کارهای دیگر از خواب بیدار شده و خمیر را برای نان آماده می کنند.
  • گرمای تنور باعث به وجود آمدن خشکی چشم برای نانوا ها می شود.
  • و ...

 

هزینه مورد نیاز جهت راه اندازی کسب و کار نانوایی

به طور کلی برای راه اندازی یک نانوایی نمی تواند به صورت دقیق یک عدد را عنوان کرد زیرا بسته به مکان فعالیت و عوامل دیگر همانند نوع نانی که پخت می شود، هزینه ها نیز متغییر هستند.

قبل از هرکاری باید مجوز نانوایی داشته باشد که برای اخذ مجوز باید مواردی را انجام دهید که البته امروزه خرید و فروش مجوز نیز داریم که ممکن است قیمت های مختلفی داشته باشند.

برای شروع این کسب و کار به عنوان صاحب کسب و کار باید یک فضا برای نانوایی تهیه نمایید که این خود بسته به منطقه می تواند هزینه متغییر داشته باشد. مثلاً مراکز شهر ها و مکان هایی که رفت و آمد زیادی دارند هزینه اجاره و یا خرید بیشتری خواهند داشت.

یک نانوایی حتماً به یک تنور نیاز دارد حال بسته به نوع نانی که پخت می شود هزینه تنور متفاوت می شود. برای مثال برای نان سنگک باید یک تنو ساخته شود ولی برای نان لواش یک دستگاه تنور باید خریداری شود. که قیمت های متفاوتی دارند مثلاً قیمت یک "دستگاه فر تونلی پخت نان بربری" در تاریخی که این مقاله نوشته شده حدود 130 میلیون تومان می باشد.

شما اگر مالک نانوایی باشید قطعا باید حقوق و مزایای کارمندان خود را نیز ماهانه بپردازید و همچنین برای خرید آرد و موارد لازم دیگر نیاز به انجام هزینه خواهید داشت

 

آینده کسب و کار نانوایی

با توجه به اینکه نان نیاز اصلی بشر می باشد بنابراین حتی در بدترین شرایط اقتصادی که مردم توانایی خرید خورد و خوراک خود را نیز نداشته باشند، نان آخرین غذایی است که بر سر سفره ها باقی خواهد مانند، بنابراین نانوایی ها نیز جز آخرین مشاغلی هستند که تعطیل خواهند شد.

امروزه با پیشرفت صنعت ماشین آلات زیادی وجود دارند که می توانند نان را بسته بندی کرده و به مدت طولانی نگه داشته و همچنین به مناطق دورتر ارسال شوند و به این ترتیب بازار این کسب و کار گسترش می یابد.

 

اشتراک گذاری