همه‌ی ایران
دسته بندی

معرفی کسب و کار فرش بافی

معرفی کسب و کار فرش بافی

تاریخ دقیق پیدایش هنر فرش بافی مشخص نیست و بر اساس کشف های تاریخی ابتدا سبد بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی و زیلو بافی وجود داشته اند و سپس فرش بافی با پیشرفت این هنرها به وجود آمده است. در ابتدا ریشه فرش بافی را در مصر می دانستند ولی با کشف یک فرش به اسم پازیریک که در کوهای سیبری کشف شد و همین امر باعث شد مهد فرش بافی را سواحل رود نیل و دجله و فرات بدانند و سپس ثابت شد که شروع فرش بافی در ایران بوده است.

معرفی کسب و کار فرش بافی

با پیدایش دست نوشته هایی از چین مشخص شده که فرش بافی در زمان سلسله ساسانیان آغاز شده است. امروزه نیز فرش ایرانی در تمام دنیا شناخته شده است و مشتری های زیادی با قیمت های بالا دارد. امروزه با پیشرفت صعنت فرش های ماشینی زیادی تولید می شود ولی فرش دستباف دارای کیفیت بهتر و همچنین گران تر می باشد و مشتری های خاص خود را دارد که برای این هنر ارزش زیادی قائل هستند.

در واقع کسب و کار فرش بافی بیشتر یک هنر بسیار زیبا و دقیق می باشد تا یک شغل و نشان دهنده هنر و تمدن کهن و زیبای ایران می باشد. همانطور که می دانید تقریباً می توان گفت که در خانه تمام ایرانی ها فرش یافت می شود.

 

برای یادگیری کسب و کار فرش بافی از کجا شروع کنم؟

در ابتدا باید این را بدانید که فرش بافی نیاز به دقت ، حوصله و پشتکار زیادی دارد زیرا بافت یک فرش زمانبر بوده و همچنین باید با دقت انجام شود. توجه داشته باشید که داشتن خلاقیت در این حرفه می تواند به شما بسیار کمک کند زیرا افراد خلاقی هستند که با بافتن تابلوفرش های زیبا درآمد بالای برای خود دارند و مشتری های هنر دوست زیادی خواهان تابلو فرش های زیبا هستند.

بنابراین پشتکار و حوصله لازمه این کسب و کار می باشد. از مزایا این کسب و کار این است که می توانید در خانه نیز کار کنید درآمد خوبی داشته باشید.

برای یادگیری این مهارت نیاز به داشتن مدرک دانشگاهی خاصی نمی باشد و شما می توانید در مراکز آموزشی آزاد و فنی حرفه ایی شرکت کرده و این مهارت را یاد بگیرید.

البته افرادی که به این کار علاقه دارند می توانند در دانشگاه و در رشته کارشناسی فرش تحصیل نمایید و این هنر را به صورت کاملاً حرفه ایی و تخصصی یاد بگیرند.

بنابراین شما می توانید هم به صورت عملی و با مراجعه به آموزشگاه ها این شغل را یادبگیرید و یا در رشته کارشناسی فرش در دانشگاه ها ادامه تحصیل دهید.

 

هزینه لازم جهت راه اندازی کسب و کار فرش بافی

خوشبختانه برای یادگیری و شروع به کار کردن هزینه ایی بین 500 تا 600 هزارتومان نیاز دارید که شامل پکیج زیر می شوند :

  • نخ و نقشه کامپیوتری
  • دار قالی 40 * 40 سانتی متری
  • دفه
  • قلاب بافت
  • پود ضخیم
  • پود نازک
  • سیخ پود کشی
  • تسمه
  • هاف

 

آینده و چشم انداز بازار کسب و کار فرش بافی

در کشور ایران، هیچ کالایی به اندازه فرش ارزش افزوده ندارد. در واقع به دلیل مهد فرش بودن ایران، موارد اولیه و وسایل مورد نیاز به راحتی قابل تهیه هستند و همچنین به دلیل معروفیت کشور ایران در زمینه فرش های دستباف، مشتری های خود را در داخل و خارج کشور دارد و این مشتری ها پول خوبی بابت خرید فرش دستباف ایرانی می دهند.

شما می توانید با فراگیری این کسب و کار، ابتدا در خانه شروع به بافت فرش و یا حتی تابلو فرش کرده و سپس با درآمد زایی برای خود کارگاه فرش بافی احداث نمایید و چندین نفر را نیز جذب کرده و به آنها نیز آموزش دهید.

همچنین فرش ایرانی در کل دنیا معروف می باشد و مشتری ها خاص خود را دارد زیرا هر فرش یک اثر هنری می باشد که در آن از رنگهای مختلف و شاد و همچنین نقش ها و تقارنهای زیبا استفاده شده است که نشان از دانش و هنر و تمدن مردم ایران می باشد.

 

اشتراک گذاری