همه‌ی ایران
دسته بندی

معرفی کسب و کار عکاسی

معرفی کسب و کار عکاسی

عکاسی و پیدایش دوربین های عکاسی دارای تاریخچه ایی بسیار جذاب و خواندنی می باشد. در واقع یکی از مهمترین اختراعات بشر اختراع دوربین عکاسی و ثبت تصاویر وتاریخ می باشد. در واقع شاید بتوان گفت که دوربین های عکاسی و فیلم برداری ماشین های زمان هستند که شما با نگاه کردن به تصاویر سالهای قبل می تواند در زمان سفر کنید و به گذشته برگردید.

تاریخچه عکاسی

اختراع دوربین عکاسی به زمان و فرد خاصی تعلق ندارد و در واقع در طی زمان و بر اساس یافته های علمی ریاضیدانان، فیزیک دانان، نقاش ها و اخترشناسان در طول زمان باعث اختراع دوربین عکاسی شده اند.

اولی سوال بنیادی در این بوده است که آیا نور از چشم انسان به اطراف خارج می شود و یا از انعکاس نور است که ما اجسام را مشاهده می کنیم. یونانیان باستان اعتقاد داشته اند که نور از چشم انسان خارج می شود. ارسطو و اقلیدس با مطالعات و تحقیقات خود سعی کردند که این نظریه را رد کنند. و در همین راستان دوربین سوراخ زنی را ساختند که اثبات کنند که نور از انعکاس اجسام به چشم انسان وارد می شود و نه از چشم انسان به سمت اشیا تابانده می شود.

تحقیقات در مورد یافتن پاسخ همین سوال بود که در طول زمان باعث اختراع دوربین عکاسی شد.

دوربین سوراخ زند یک جعبه بوده که در یک سمت آن یک سوراخ وجود داشته که نور بازتابی از یک شی بر آن وارد شده و تصویر آن بر روی دیواره مقابل قرار می گرفته.

جهت مطالعه بیشتر تاریخچه دوربین عکاسی و آشنا شدن با فرآیند جذاب ساخت دوربین عکاسی و پیدایش عکاسی در طول تاریخ، می توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید :

مطاله بیشتر تاریخچه دوربین عکاسی از ویکی پدیا

جالب است بدانید ابن هیثم ریاضی شناس، اخترشناس و فیزیک دان مسلمان بوده که به پدر نور شناسی مدن معروف است و توانت با تحفیفات خود تئوری دوربین سوراخ سوزنی را گسترش دهد و با پیشرفته کردن این دستگاه توانست از آن برای مشاده خورشید گرفتی استفاده نمایید. همچنین ذره بین نیز از اختراعات ابن هیثم می باشد.

ابن هیثم یک مسلمان عرب بود که در بصره به دنیا آمد و آن زمان بصره تحت حکومت آل بویه ایران قرار داشت، متولد شد و تحقیقات وی و کار کردن روی دوربین سوراخ سوزنی باعث شناختن این دستگاه به غرب از جمله ایتالیا شد و هنرمندان از آن استفاده می کردند و مورد علاقه آنها قرار گرفت.

هنرمندان و نقاشان با استفاده از این وسیله، تصویر اشیا را بر روی دیواره داخلی دوربین سوراخ سوزنی انداخته و سپس بر روی آن تصویر نقاشی می کردند (همانند یک الگو) و در نهایت نقاشی آنها دقیقت ترین تصویر از آن اشیا بود. در واقع با مشاهده کار این نقاش ها مشاهده می کنید که نقاش ها کار دوربین های امروزی را انجام می دهند و تصویر شی را بر روی کی صفحه حک می کرده اند.

 

معرفی کسب و کار عکاسی

امروزه پیشرفت تکنولوژی باعث شده که گوشی های هوشمند جدید مجهز به دوربین هایی با کیفیت عکاسی و فیلم برداری بالا ساخته شوند و افراد می توانند از وقایع روزانه و مناظر اطراف خود عکس برداری نمایند. همین امر باعث شده که خیلی ها از این موضوع با خبر نباشند که عکاسی یک رشته تحصیلی می باشد که در برخی از دانشگاه ها تدریس می شود و در این رشته دانش عکاسی و انواع مختلف روش های عکاسی و تجهیزات مختلف آموزش داده می شود.

امروزه تخصص عکاسی در جنبه های مختلف زندگی بشر همانند علم، صعنت و هنر وارد شده و در حال رشد می باشد. در شرکت فضایی ناسا از تلسکپ های قدرتمند همانند تلسکوب هابل که در بیرون از کره زمین قرار دارد، برای عکاسی از کهکشان ها و رویداد های بین ستاره ایی استفاده می شود و این موضوع اهمین عکس ها و عکاسی را از نظر علمی به خوبی نمایش می دهد.

هر فردی که با یک دروبین عکاسی و یا یک گوشی هوشمند اقدام به گرفتن عکس می کند لزوما یک عکاس نمی باشد زیر برای عکاس شدن می بایست علم عکاسی را به خوبی آموخت و با تکنیک ها و ابزار های این رشته علمی به خوبی آشنا بود.

 

برای عکاس شدن از کجا شروع کنم ؟

رشته عکاسی یکی از شاخه های پر طرفدار رشته دانشگاهی هنر می باشد که شما می توانید در کنکور سراسری رشته هنر شرکت کرده و در صورت قبولی در این رشته شروع به کسب و علم و دانش نمایید.

همچنین در هنرستان ها نیز رشته عکاسی تدریس می شود که می توانید از پایه دهم هنرستان این رشته را ادامه دهید و در رشته عکاسی مهارت های لازم را کسب نمایید.

همچنین موسسات و آموزشگاه هایی وجود دارند که رشته عکاسی را آموزش می دهند و اگر شما امکان رفتن به دانشگاه و رشته عکاسی و یا تدریس در هنرستان را ندارید می توانید در این آموزشگاه ها دوره های بین 6 تا 9 ماهه عکاسی را فرا بگیرید و در پایان مدرک معتبری نیز دریافت نمایید که می تواند برای کسب و کار به شما کمک نمایید.

 

وضعیت بازار کار عکاسی چگونه است؟

امروزه با گسترش کسب و کار های مختلف عکاسی به یکی از پردرآمد ترین کسب و کار ها با دامنه وسیعی از زیر شاخه ها تبدیل شده است. اکثر ما با عکاسی های معمولی آشنایی داریم، آتلیه هایی که عکس های 3*4 از آنها تهیه می کردیم تا امروزه که عکاسی به نوع های مختلفی از جمله عکاسی صنعتی، عکاسی پرتره، عکاسی خبری، عکاسی طبیعت، عکاس هنری، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی ورزشی و ...

در حال حاضر شرکت هایی وجود دارند که یک عکاس می تواند در آنها مشغول به کار شود و حقوق ماهیانه بین 2 میلیون تومان تا 4 میلیون تومان دریافت نمایید که البته درآمد زیادی نیست ولی با پیشرفت صعنت تبلیغات، امروزه عکاسی تبلیغاتی در حال رشد است و شرکت های مختلف برای تبلیغ محصولات و خدمات خود به عکاس های ماهر نیاز دارند و یک عکاس خلاق می تواند در این رشته پیشرفت خوبی داشته باشد. همچنین عکاس هایی که آتلیه عکس دارند می توانند از ثبت تصویر چهره و مجالس عروسی نیز درآمد زایی خوبی داشته باشند.

کسب و کار عکاسی بیشتر از اینکه یک شغل باشد یک هنر است و یک عکاس در واقع باید یک هنرمند باشد و دید متفاوتی نسبت به سایر افراد داشته باشد، رنگ شناس خوبی باشد، زاویه های دید مختلف را شناسایی کند و عکس های جذابی تهینه نمایید.

همچنین یک عکاس اگر با ابزار های ویرایش تصویر همانند نرم افزار فوتوشاپ به خوبی مسلط باشد می تواند علاوه بر گرفت عکس های خلاق می تواند در تدوین و ویرایش و تعمییر تصوایر نیز درآمد داشته باشد و همچنین می تواند لوگو های مختلفی را برای شرکت های مختلف طراحی نمایید و خود را به یک برند تبدیل نماید.

 

اشتراک گذاری