همه‌ی ایران
دسته بندی

معرفی کسب و کار عروسک سازی

معرفی کسب و کار عروسک سازی

همگی ما با عروسک آشنایی داریم و عروسک ها معمولا بیشتر وسیله بازی کودکان مخصوصا دخترهای کوچک می باشند. البته بزرگسالان نیز از عروسک به عنوان دکور اتاق یا محل کار خود استفاده می کنند. نه تنها عروسک ها به عنوان وسیله بازی کودکان و دکور اتاق استفاده می شوند، بلکه مدتهای زیادیست که حرفه عروسک گردانی به عنوان یک هنر سینمایی استفاده می شود و شاید در ایران معروف ترین برنامه عروسکی برنامه کلاه قرمزی می باشد که سالهای زیادیست با عروسک های جذاب خود توانسته مهمان خانه های ایرانی ها باشد.

معرفی

به افرادی که با استفاده از طراحی و الگو گرفتن از ذهن خود یا محیط اطراف اقدام به طراحی الگو بدنی جانوران و انسان ها می کنند و برای الگو خود بدنه ، کلاه ، کفش ، لباس ، موی سر و ... قرار می دهند، عروسک ساز می گویند.

 

توانایی های یک عروسک ساز

عروسک سازی بیش از آنکه یک کسب و کار باشد، یک هنر است و یک عروسک ساز بایستی از خلاقیت، قدرت شخصیت پردازی، توانایی شناخت جنس پارچه ها برخوردار باشد.

همچنین یک عروسک ساز به موارد زیر می بایست مسلط باشد :

  • یک عروسک ساز می بایست رنگ شناس باشد و بداند که چه رنگی را کجا استفاده نمایید طرح وی زیبایی بهتری خواهد داشت.
  • شناخت انوع چشم ها با توجه به شاد یا غمگین بودن عروسک و همچنین دیگر اعضای صورت که بتواند به خوبی احساس مورد نظر خود را بر روی چهره و بدن عروسک پیاده سازی نمایید.
  • یک عروسک ساز باید تواند کلاه و کشف برای عروسک های خود بسازد
  • قابلیت ایجاد آرایش ها و مدرهای مختلف بر روی موی عروسک ها.
  • توانایی ساخت الگو و رسم شکل طرح مورد نظر خود
  • یک عروسک ساز باید بتواند الگور ساخته شده خود را به خوبی بر روی پارچه ها پیاده سازی کند تا طرح وی حداکثر دقت در مطابقت با طرح و الگو اولیه را داشته باشد.
  • یک عروسک ساز ماهر باید بتواند با ابزار خود به خوبی کار کند و توانایی دوخت های محکم و ظریف را داشته باشد.

همچنین یک عروسک ساز بهتر است با شخصیت های کارتونی معروف آشنایی داشته باشد تا بتواند عروسک های آن شخصیت ها را ساخته و به این شکل به بازار فروش خود کمک کند.

 

ابزار مورد نیاز یک عروسک ساز

نکته : دقت داشته باشید که برای هر کسب و کاری همیشه شعار "اول ایمنی بعد کار" را رعایت نمایید و همیشه جعبه های کمک های اولیه در محل کار خود داشته باشید. مخصوصا اگر کار شما با وسایل تیز و خطر ناک همراه است.

  • چرخ خیاطی : اولین و مهمترین ابزار یک عروسک ساز می باشد.
  • میز برش : جهت برش دادن دقیق قطعات مورد نیاز جهت ساخت عروسک.
  • تخت وایت برد : و یا یک دفتر و مداد جهت نوشتن ابعداد بر روی آن و طراحی الگرو مورد نظر خود در واقع هرچقدر الگو شما دقیق تر باشد در نهایت نتیجه کار شما و طرح شما بهتر پیاده سازی خواهد شد.
  • متر : جهت اندازه گیری ها
  • قیچی : جهت برش پارچه ها و قطعات مختلف
  • نخ چین
  • انواع قطعات مورد نیاز همانند چشم ها، پوزه، گوش و ...

 

برای عروسک ساز شدن از کجا شروع کنیم

بهترین گذینه برای یاد گیری کسب و کار عروسک سازی می تواند سازمان فنی و حرفه ایی کشور باشد که علاوه بر آموزش توسط استاید ماهر، مدرک معتبری نیز به شما ارائه می دهد که به وسیله آن می توانید جهت دریافت وام نیز اقدام نمایید.

همچنین امروزه اینترنت یک نعمت بزرگ می باشد که زندگی بدون آن تقریباً ناممکن شده است و خوشبختانه در اینترنت آموزش های مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده نمایید. فیلم های آموزشی زیادی وجود دارند که می توانید با استفاده از آنها شروع به یادگیری این کسب و کار نمایید و از آن لذت ببرید.

 

وضعیت بازار و آینده شغلی این کسب و کار

شما بعد از یادگیری مهارت عروسک سازی می توانید در خانه کار خود را شروع نمایید و به این صورت هزینه ایی جهت اجاره یا خرید یک محل برای راه اندازی کسب و کار خود را نداشته باشید.

در دوران فراگیر شدن ویروس  کرونا در جهان خیلی از کسب و کار ها ضعیت و یا تعطیل شدند ولی کسب و کار های خانگی رشد و پیشرفت خوبی داشته اند که عروسک سازی نیز یکی از این مشغال می باشد و همچنین عروس در گذشته تا به امروز بازار خوبی داشته و در ایران نیز این کسب و کار در حال رشد می باشد و در آینده می تواند جایگذین واردات عروسک های خارجی شود.

مهمترین بخش این کسب و کار فروش محصولات می باشد. شما می توانید کسب و کار خود را با ساخت یک سایت، ویا تبلیغ آن در اینتساگرم با ساخت یک صفحه آغاز نمایید و به این ترتیب مشتری های خود را در سرتاسر کشور پیدا نمایید.

 

اشتراک گذاری