همه‌ی ایران
دسته بندی

معرفی کسب و کار خیاطی

معرفی کسب و کار خیاطی

در طول تاریخ از گذشته های خیلی دور تا به امروز و همچنین تا زمانی که انسان بر روی این کره خاکی زندگی خواهد کرد، همیشه به سه چیز نیاز خواهد داشت که جز نیاز های اساسی و اولیه بشر می باشند.

معرفی کسب و کار خیاطی

همه انسان ها نیاز به خوراک، پوشاک و مسکن دارند و در طول روز با این سه در ارتباط هستند. همه ی ما لباس های مختلفی داریم که در مناسبت ها و مکان های مختلف از آنها استفاده می کنیم. برای مثال برای خواب لباس خواب می پوشیم و برای رفتن به سر کار لباس دیگری می پوشیم. در زمستان لباس های گرم و زمستانی می پوشیم و در تابستان لباس های نازک و خنک. بنابراین پوشاک جز اصلی و نیاز اولیه هر فرد می باشد.

هر شغلی لباس فرم خود را دارد. برای مثال پرستاران و پزشکان لباس سفید مخصوص خود را دارند، مکانیک ها لباس کار مخصوص خود را دارند، پلیس ها ، نظامیان ارتش و ... همگی لباس مخصوص خو را دارند.

به افرادی که به صورت حرفه ایی به تولید، دوخت و یا تعمیر لباس های می پردازد، خیاط گفته می شود و تمامی لباس ها  توسط خیاط ها در کارگاه های خیاطی ساخته می شوند.

 

به چه کسی خیاط گفته می شود

به افرادی که به صورت حرفه ایی به انجام دوخت و دوز ، طراحی و ساخت لباس ها مشغول هستند خیاط گفته می شود. این افراد برای ساخت یک لباس و ... برای مشتری خود ابتدا با دقت بالا اندازه گیری های لازم را انجام می دهند و سپس با هنر خود طرح مورد نظرشان را بر روی پارچه پیاده سازی کرده و سپس شروع به دخت و دوز لباس موردنظرشان می کنند.

خیاط ها اواع پارچه را می شناسند و با پارچه های مختلف، لباس های مختلف را برای افراد و شغل های گوناگون می سازند. خیاطی علاوه بر یک شغل، یک هنر می باشد و امروزه جشنواره های زیادی در بخش مد لباس برگزار می شود و خیاط های زیادی در سرتاسر جهان هنر خود را به نمایش می گذارند و این رشته نیز در حال پیشرفت و گسترش می باشد.

خیاط ها معمولاً به صورت تمام وقت کار می کنند و گاهی اوقات به خاطر تحویل به موقعه سفارش ممکن است زمان بیشتری را در طول روز مشغول خیاطی کردن باشند.

امروزه با توجه به گسترده شدن دانش خیاطی افراد بعد از گذراندن دوره اول دبیرستان می توانند در رشته خیاطی ادامه تحصیل داشته باشند و این رشته را به صورت حرفه ایی پیش ببرند.

 

برای یادگیری این مهارت از کجا شروع کنیم ؟

هر فردی با هر سن و تحصیلاتی می تواند نسبت به یادگیری این مهارت و کسب و کار، اقدام نماید. امروزه دوره های فنی و حرفه ایی آموزش خیاطی برگزار می شود که افردا می توانند در این دوره ها شرکت کرده و زیر نظر استاید این رشته شروع به یادگیری مهارت خیاطی کنند.

اگر شما جز افرادی هستید که به لباس و مد علاقه دارید، به احتمال زیاد این رشته برای شما مناسب می باشد و می توانید در آن موفق شوید.

همچنین برای آشنا شدن با محیط این کسب و کار، می توانید به خیاطی ها که در هرکجای کشور می توان کارگاه های خیاطی پیدا کرد، بروید و از نزدیک محیط کار خیاط ها را مشاهده نمایید.

اگر دانش آموز هستید می توانید بعد از پایان دوره اول دبیرستان رشته خیاطی را انتخاب کرده و در هنرستان ها در این رشته ادامه تحصیل کنید.

همچنین می توانید در دوره های آموزش خیاطی سازمان فنی و حرفه ایی کشور شرکت کرده و مهارت را به صورت عملی در این سازمان فرا بگیرید و یا اینکه در آموزشگاه های آزاد ثبت نام کرده و در آنجا به هدف خود برسید و خیاطی را شروع کیند.

 

فرصت های شغلی برای یک خیاط

یک خیاط می تواند یک مکان را اجاره نماید و در آنجا کارگاه خیاطی خود را راه اندازی کند. و حتی می تواند کار خود را از خانه شروع کند.

همچنین یک خیاط می تواند در کارگاه های خیاطی استخدام شود و یک حقوق ثابت به صورت ماهانه داشته باشد و همچنین از بیمه نیز برخوردار باشد. همه مردم نیاز به پوشاک دارند و یک خیاط خوب هرگز بیکار نمی ماند و همچنین اگر یک خیاط ماهر باشد و علاقه زیادی به شغل خود داشته باشد، می تواند با کارآفرینی باعث ایجاد فرصت شغلی برای سایر جوان ها و افراد جامعه نیز بشود.

امروزه مدها روز به رور در حال عوض شدن و گسترده شدن هستند و اگر شما خلاقیت داشته باشید می توانید با سرعت بیشتری در این کسب و کار موفق شوید.

چه نوع مشتری هایی در کسب و کار خیاطی وجود دارد؟

یکی از گسترده ترین طیف مشتری مربوط به بخش پوشاک می باشد زیرا افراد سلیقه های مختلفی دارند و در چندسال اخیر بخش تنوع در پوشاک رشد زیادی داشته اند.

شما می توانید از آشنایان و محله خود سفارش بگیرید و کار خود را از این طریق شوع کنید که هم باعث شناخته شدن بیشتر شما می شود و هم تجربه کاری شما بالا می رود.

در مراحل بعد می توانید با اورگان های مختلف قرار داد ببندید. برای مثال مدارس یکی از بازارهای پر رونق این کسب و کار می باشند زیرا مدارس در مقاطع مختلف لباس های فرم مختلفی دارند، برای مثال رنگ و نوع لباس خانم های دبستانی با خانم های دبیرستانی متفاوت می باشد و همچنین برای آقایان نیز به همین صورت می باشد.

افراد حرفه ایی در کسب وکار خیاطی، به دنبال مدلباس می روند و امروز افرادی هستند که در این ضمینه از بقیه بالاتر هستند و به ثروت خیلی زیادی رسیده اند. مهمترین عامل برای موفق شدن در هر کسب و کاری ، داشتن علاقه می باشد.

 

حداقل سرمایه مورد نیاز برای شروع کسب و کار خیاطی چقدر است ؟

در این زمان که ما این مقاله را تهیه کرده ایم (بهمن ماه 1399) با 2.5 میلیون تومان تا 3 میلیون تومان می توانید یک چرخ خیاطی تهیه کنید.

اگر قصد داشته باشید که یک مغازه اجاره نمایید بسته به محلی که مغازه را اجاره می کنید، هزینه شما در ماه میتواند متفاوت باشد ولی شما می توانید برای صرفه جویی از هزینه ها ، کار خود را از خانه شروع کنید و به مرور زمان و با درآمدی که کسب می کنید، در نهایت محلی را برای کسب و کار خود اجاره نمایید و به این شکل درآمد خودتان را افزایش دهید.

 

اشتراک گذاری