همه‌ی ایران
دسته بندی

معرفی کسب و کار تعمیرکار دوچرخه

معرفی کسب و کار تعمیرکار دوچرخه

کله دوچرخه برای اولین بار در سال 1860 در کشور فرانسه ابداع شد ولی بر اساس شواهد تاریخی اولین دوچرخه 2300 سال قبل از میلاد مسیح در کشورهای چین ، مصر و هند دیده شده و آثاری از دوچرخه بر روی سنگ نوشته های باستانی در این کشور ها دیده شده است.

تاریخچه پیدایش دوچرخه

کلمه دوچرخه (Bicycle) از پیشوند Bi به معنای دو و کلمه Cycle به معنی دایره و در کل به معنای دو دایره می باشد که همان دوچرخه معنی می شود.

بر اساس شواهد یک فرد فرانسوی به نام سیوراک اولین فرد در تاریخ جهان بود که یک دوچرخه داشت که با چوب ساخته شده بود.

این دوچرخه چوبی بدون رکاب بود و حرکت آن با قرار دادن پاها بر روی زمین و حول دادن دچرخه به سمت جلو صورت می گرفت. مردم فرانسه این دوچرخه را اسب چوبی می نامیدند.

اولین دوچرخه پدالی در سال 1817 توسط فردی به نام تام بارون فون در آلمان ساخته شد. از این دوچرخه استقبال زیادی شد و بدین ترتیب به کشور انگلستان نیز رفت و سپس در چند پایتخت کشورهای اروپایی نیز دوچرخه و دوچرخه سواری رواج یافت.

از تاریخ پیداش دوچرخه ها تا به امروز صنعت ساخت دوچرخه پیشرفت زیادی داشته و امروزه دوچرخه های دنده ای، دوچرخه های دارای کمک فنر برای راحتی سرنشین و همچنین دوچرخه های حرفه ای جهت مسابقات نیز تولید شده است.

همچنین با توجه به استقبال زیاد مردم از این وسیله مفید، در سال 1896 با شروع اولین بازیهای المپیک جدید، مسابقات دوچرخه سواری نیز به بازیهای المپیک اضافه شد و هم اکنون شرکت کنندگان زیادی از سرتاسر دنیا دارد.

 

به چه کسی تعمیرکار دوچرخه گفته می شود؟

تعمیرکار دوچرخه کسی است که بتواند از عهده فلزکاری مقدماتی، باز و بسته کردن دوچرخه، پره بندی طوقه، تعمیرات و تعویض کاسه های داخل توب جلو و عقب و میل گلدان، تعمیر و تعویض جاخوردگی و تنظیم دوشاخ جلو، تاب گیری طوقه ها، تنظیم میل گلدان زمان بستن بر روی دوچرخه و تنظیم زنجیر کشی و خودرو، تعویض لاستیک و تیوب و پنچر گیری، تنظیم دوشاخه عقب، تعویش میل تنه و کاسه و ساچمه  تنه، تعمیر شانژمان عقب و جلو و تعمیر و تنظیم سیستم ترمزها برآید.

 

برای یادگیری کسب و کار تعمیرات دوچرخه باید از کجا شروع کنیم؟

برای یادگیری این مهارت نیاز به داشتن مدرک دانشگاهی خاصی نیست و با داشتن سواد خواندن و نوشتن، شما می توانید شروع به فراگیری این مهارت نمایید.

یک تعمیرکار خوب می بایست از سلامت جسمی مرتبط با این رشته برخوردار باشد زیرا یک رشته فیزیکی می باشد و نیاز به سالم بودن دستها و پاها دارد. شما می توانید به عنوان شاگرد در نزد اساتید تعمیرکار دوچرخه این حرفه را به صورت کاملاً عملی فرابگیرید و همچنین می توانید در دوره های اموزشی شرکت نمایید.

امروزه آموزشگاه های فنی و حرفه ایی اقدام به برگزاری دوره ای با عنوان "تعمیرکار دوچرخه) می کنند که شما می توانید این حرفه را به صورت تئوری و عملی و به صورت حرفه ایی نزد اساتید مجرب این حرفه فرابگیرید.

 

هزینه مورد نیاز جهت راه اندازی کسب و کار تعمیرکار دوچرخه

در کل راه اندازی این کسب و کار نیاز به هزینه زیادی ندارد.

بعد از اینکه مهارت لازم جهت راه اندازی کسب و کار تعمیرات دوچرخه را به خوبی فراگرفتید، می توانید به عنوان یک شاگرد در یک مغازه تعمیرات دوچرخه به عنوان شاگرد کار کرده و مهارت خود را به صورت کاملاً عملی تقویت نمایید تا در آینده به یک استاد کار ماهر تبدیل شوید.

همچنین شما می توانید با خرید لوازم و ابزار مورد نیاز این کار همانند آچارهای مختلف ، میزگیره و کار و ... کار خود را شروع نمایید. البته کسب و کار تعمیرات دوچرخه نیاز به یک مکان برای شروع به کار کردن دارد. اگر شما یک گاراژ در خانه خود دارید می توانید کار خود را از آنجا شروع نمایید تا هزینه های شما نیز کمتر شود و یا اینکه یک مغازه اجاره نماید و کار خود را شروع کنید.

همچنین در کنار تعمیرات می توانید اقدام به فروش لوازم جانبی دوچرخه نمایید که می توانید برای شما درآمد زایی خوبی داشته باشد.

آینده و بازار کار حرفه تعمیرکار دوچرخه

در گذشته مردم بیشتر دوچرخه سواری می کردند و تقریباً در چهار فصل سال رونق این کسب و کار خوب بوده ولی امروزه عمده کار در فصل تابستان و با تعطیلی مدارس اوج می گیرد. و دانش آموزان و افراد کم سن و سال برای تفریح و سرگرمی دوچرخه سوای می کنند.

یک تعمیرکار خوب و با سابقه به صورت میانگین ماهیانه 5 میلیون درآمد دارد که البته این مبلغ برای همه تعمیرکارها نیست ولی سود بیشتر در فروش لوازم جانبی می باشد.  گروههای زادی در تلاش برای فرهنگ سازی مردم جهت استفاده بیشترا از دوچرخه هستند. زیرا دوچرخه سواری مزایای زیادی دارد که از جمله از آنها، کم شدن آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه، بیشتر شدن سطح سلامتی جامعه و افزایش سطح سلامتی افراد جامعه به دلیل استفاده از دوچرخه به عنوان یک ورزش شاد و مفرح.

تقربیاً میشه گفت که همه ما در دوران کودکی خود علاقه زیادی به دوچرخه سواری داشته ایم و امروزه نیز جای خالی استفاده از دوچرخه در زندگی ما حس می شود. با توجه به ماشینی شدن زندگی و تحرک کم افراد جامعه، دوچرخه سواری می تواند بیسار مفید باشد و به سلامتی و شادابی جامعه کمک کند.

استارت آپهای زیادی در حال فرهنگ سازی هستند که یکی از این موارد، استارت آپ "بیدود"  می باشد. این شرکت با سرمایه گذاری زیاد قصد دارد که فرهنگ دوچرخه سواری را رواج دهد به طوری که هم اکنون در تهران و در برخی از مناطق آن راه اندازی شده و شما می توانید با نصب نرم افزار بر روی موبایل خود. به ایستگاه های مخصوصی رفته و با کمک نرم افزار و پرداخت هزینه ایی کم به صورت ماهیانه قفل دوچرخه را باز کرده و با استفاده از آن مسیر مورد نظر خود را بروید و هرجایی که می خواهید دوچرخه را رها نمایید.

با کمک این دیدگاها و شرکت های خلاق چشم انداز کسب و کار تعمیرکار دوچرخه نیز بهتر خواهد شد و همه ی ما زندگی سالمتری خواهیم داشت.

 

اشتراک گذاری