همه‌ی ایران
دسته بندی

معرفی کسب و کار بازاریابی

معرفی کسب و کار بازاریابی

بازاریابی در لغت به معنای فراهم کردن کالاها یا خدمات برای برآورده ساختن نیازهای مصرف کنندگان است به بیان دیگر درک خواسته های مشتری و تطابق محصولات شرکت برای برآورده ساختن آن نیازها و در بر گیرنده فرآیند سودآوری برای شرکت است.

بازاریابی

   بازاریابی یا مارکتینگ فرآیندی است که طی آن شرکت ها با مشتری ارتباط قوی برقرار می‌کنند از بازاریابی برای جذب مشتری استفاده می‌کنند این فعالیت جز اصلی مدیریت کسب وکار و بازرگانی است. همچنین بازاریابی به تلاش برای ارتباط بین ارزش محصول (کالاها و خدمات) و مشتری گفته می شود بازاریابی به هنر فروش نیز معروف است اما فروش یکی از توابع کوچک بازاریابی است. 

  سه نوع بازاریابی وجود دارد اولی بازاریابی B2B است که در آن بازاریاب محصولی را به بازاریابی دیگر می فروشد. دوم بازاریابی که محصول را مستقیما به مصرف کننده ها بفروشد که به آن بازاریابی کسب وکار به مصرف کننده یا B2C می گویند. سوم بازاریابی B2G است که که به بازاریابی کسب وکارها به ارگان ها و سازمان های دولتی گفته می شود.  

  بازاریابی موفق مستزلم برخورداری از محصول مناسب در زمان مناسب و مکان مناسب است و اطمینان از اینکه مشتری از وجود محصول مطلع است از این رو موجب سفارشات آینده می شود. سرجیو زیمون در کتاب خود "پایان عصر بازاریابی سنتی" بازاریابی را این چنین تعریف می می کند: بازرایابی در باره داشتن برنامه ها و ترویج ها و تبلیغات و هزاران چیز دیگری است که در متقاعد کردن مردم به خرید یک محصول موثر واقع می شود بحث بازاریابی در مورد منفعت و نتایج است. 

 

گرایش های مختلف بازاریابی

گرایش محصول: بر این ایده استوار است که مشتری ها در شرایط مساوی محصولاتی خریداری می کنند که که کیفیت و کارایی بالاتری داشته باشد در این صورت استراتژی بازاریابی بر بهبود مستمر متمرکز است.

گرایش تولید: بر این ایده استوار است که مشتری محصولی را خریداری می کند که راحت در دسترس باشد و قیمت مناسبی داشته باشد در این صورت مدیریت روی استراتژی افزایش تولید و بهبود عملکرد سیستم های توزیع تمرکز می کند.

گرایش فروش: این گرایش می گوید به اندازه کافی یک محصول را خریداری نخواهد کرد مگر اینکه یک فروش گسترده انجام شود این روش بازاریابی برای محصولاتی انجام می شود که فروشی نیستند محصولاتی که خریداران معمولا فکر خرید آن را نمی کنند مثلا بیمه عمر و اهدای خون. 

گرایش بازاریابیبر خلاف گرایش فروش که بر فلسفه بساز و بفروش استوار است گرایش بازاریابی بر فلسفه احساس کن و واکنش نشان بده استوالر است. 

ارکان بازاریابی : 1. کالا یا خدمات 2. توزیع 3. قیمت گذاری 4. ترویج و تبلیغات

 

انواع بازاریابی

  • بازاریابی صنعتی، بازاریابی مصرفی
  • بازاریابی عصبی، بازاریابی چند سطحی
  • بازرایابی پارتیزانی، بازاریابی مویرگی
  • بازاریابی چریکی، بازاریابی دهان به دهان 
  • بازاریابی اینترنتی، بازاریابی تک به تک 
  • بازاریابی شبکه ایی، بازاریابی ویروس وار 
  • بازاریابی سیستماتیک، بازاریابی مفهومی 
  • بازاریابی ترکیبی، بازاریابی ارزشی
  • بازاریابی پیامکی

 

کارها و فعالیت‌های اصلی یک متخصص بازاریابی   

1. تجزیه و تحلیل و پردازش اطلاعات 

2. دریافت و جمع آوری اطلاعات 

3. تصمیم‌گیری و حل مسئله 

4.ارتباطات درون سازمانی

5. ارتباطات بین فردی

6. شناسایی اهداف و اقدامات لازم 

7. به روز بودن در دانش فنی

8. تشریح مفاهیم اطلاعات 

9. کار با کامپیوتر

ویژگی‌های شخصیتی شغل بازاریابی

1.  این شغل نیاز به وفاداری و صداقت کامل و پایبندی به اصول اخلاقی دارد. 

2. توجه هم زمان به جزئیات و کلیات به منظور تکمیل وظایف 

3. بازاریاب باید قابل اعتماد، مسئولیت پذیر و قابل اتکا و پایبند به تعهدات دارد 

4. نیاز به افراد باهوش و متفکر و تحلیل گر دارد استفاده از منطق برای رسیدگی به مسائل و مشکلات 

5. یک متخصص بازاریاب باید نوآور، مبتکر، تلاشگر، کوشا و پیگیر باشد

6. یک بازاریاب باید همراه و یاری گر، نوع دوست، گروه محور، مستقل و دربرابر انتقادها و فشارهای کاری مقاوم باشد 

7. شخص بازاریاب باید با انواع تغییرات مثبت و منفی و تنوع در محیط کاری سازگار و انعطاف پذیر باشد. ضمن تسلط برخود قدرت رهبری و مدیریت نیز داشته باشد. 

 

مهارت های مورد نیاز برای ورود به این شغل

  • درک اجتماعی 
  • تصمیم گیری و ادراک سریع
  • گوش دادن و تشخیص گفتار 
  • تفکر انتقادی و شم مسئله یابی
  • سخن وری، بیان شفاف و قابل فهم
  • مدیریت زمان 
  • متقاعد سازی 
  • حل مسائل پیچیده و منظم سازی اطلاعات 
  • تحلیل سیستم ها
  • مدیریت منابع انسانی
  • نظارت و هماهنگ سازی 

 

تحصیلات مورد نیاز این شغل 

  • کارشناسی
  • گواهینامه های تخصصی کارشناسی 
  • کارشناسی ارشد 
  • مدرک تخصصی اولیه 
  • درجه دکترا و فوق دکترا

اگر بتوانی در رشته های بازاریابی، مدیریت، کسب وکار، اقتصاد، روانشناسی، ارتباطات، روابط عمومی و روزنامه نگاری مدرک دانشگاهی به دست بباورید به شما کمک می کند تا با شرایط بهتری به حوزه شغل بازاریابی وارد شوید.

 

اشتراک گذاری