همه‌ی ایران
دسته بندی

شناخت کسب و کار طلا فروشی

شناخت کسب و کار طلا فروشی

یک طلا فروش برای دریافت مجوز طلا فروشی باید زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای در یک آزمون شرکت کند. این آزمون دارای دو بخش عملی و نظری می باشد که افراد متقاضی در صورت قبولی در آزمون نظری مجوز شرکت در آزمون عملی را نیز دریافت می کنند.  آزمون نظری تستی می باشد ولی آزمون عملی براساس حیطه ی کاری فرد است. امتحان عملی برای طلا ساز، طلا فروش و سکه فروش با هم تفاوت دارد. بنابراین برای این که بتوانید به شغل طلا فروشی مشغول شوید لازم است مجوز طلا فروشی را دریافت نمایید. دریافت مجوز طلا فروشی دارای سه مرحله می باشد:

یکی از قدیمی ترین فلزات شناخته شده طلا می باشد، طلا به راحتی شکل پذیر است.

قدیمی ترین معدن طلا در 4000 سال قبل از میلاد در بین النهرین و در خاورمیانه مربوط به سومریان بوده است. در ایران طلا یکی از فلزات گران بها می باشد که با نام زر شناخته می شود. طلا به دلیل زیبایی و مقاوم بودن در برابر فرسایش و اکسید شدن مورد توجه بوده است. در دورانی که از طلا برای واحد پولی و رسمی کشور استفاده می شد، از طلا برای ساخت سکه و شمش استفاده می شد. دو هزار سال قبل از میلاد ساکنان ایران زیورآلات و جواهرات را با دانه و مهره رنگی شروع کردند. در دوره ی هخامنشیان برای اولین بار سکه ی طلا ضرب شد. در این دوره (دوره ی هخامنشیان) اقتصاد ایران بر پایه ی دو فلز یعنی طلا و نقره بوده است.

در دوره ی ساسانیان از طلا به عنوان یکی از هزینه های نظامی و جنگی و دست مزد و باج به صورت زیورآلات استفاده می شده است. در دوره ی ساسانیان طلا مختص به طبقه ی اشراف و ثروتمندان بود و از آن برای ساختن وسایل زینتی استفاده می کردند.

در قرن های 9 تا 13 صنعت طلا و جواهر برگرفته از طبیعت و شکل های هندسی بود. دستبندها به صورت ورقه ای  و گوشواره ها نیز به صورت هلالی از طلا و نقره و برنز ساخته می شدند. در دوره ی صفویه جواهرات گران شد و ساختن آنها نیز به صورت تخصصی تری انجام شد.

در قرن بیستم صنعت طلا سازی در ایران وارد دوره ی جدیدی شد و رفت و آمد ایرانیان به کشورهای اروپایی افزایش یافت به گونه ای که به تدریج لباس های ایرانیان از حالت سنتی خارج شد و سبک تازه ای از پوشش زیورآلات در ایران آغاز شد. بعد از مستقر شدن سلسله ی پهلوی تزئینات شاهی مانند تاج جدید و جامه های جدید ساخته شدند که امروزه به عنوان پشتوانه ی بانک مرکزی نگهداری می شوند.

در ادامه ی این مقاله قصد داریم در مورد شغل طلا فروشی و راه های تبدیل شدن به یک طلا فروش و همچنین میزان درآمد طلافروش و مقدار سرمایه ی لازم برای طلا فروش شدن صحبت کنیم با ما همراه باشید.

شغل طلا فروشی

طلا دارای ارزش بالایی ست و قیمت آن نیز زیاد است همچنین در میان مردم دارای محبوبیت خاصی ست بنابراین طلا فروشی یکی از شغل های خوب و پر درآمد می باشد. حرفه هایی مانند طلا سازی، استخراج طلا و همچنین فروشندگی طلا جزء شغل های پر درآمد می باشند. به هر نوع فروشگاهی که در آن انواع طلا و جواهر و سکه و همچنین سنگ هی قیمتی و مصنوعات زینتی خرید و فروش می شود طلا فروشی می گویند. برای موفق شدن در شغل طلا فروشی بهتر است که ابتدا در یک مغازه ی طلا فروشی به عنوان شاگرد کار کنید. تا با اصول اولیه ی این شغل آشنا شوید. برای ورود به شغل طلا فروشی نیازی به تحصیلات خاصی نیست.

شغل طلا فروشی را چگونه شروع کنیم؟

برای شروع هر نوع کسب و کاری از جمله کسب و کار طلا فروشی باید ابتدا تمام جوانب کار را سنجبد سپس اقدام به تاسیس مغازه نمود. در ادامه موارد مهمی را که قبل از شروع به کار باید به آنها توجه نمایید را بیان می کنیم:

  • دریافت نمودن جواز کسب برای راه اندازی شغل طلا فروشی
  • پرداخت حق عضویت در اتحادیه و صنف طلا فروشی
  • اجاره و یا خرید یک ملک مناسب
  • پرداخت نمودن مالیات و عوارض دارایی
  • تهیه ی مقداری طلا برای قرار دادن در مغازه و نشان دادن به مشتری به خرید
  • طراحی دکوراسیون داخلی و ویترین مغازه
  • تامین تجهیزات ایمنی برای مغازه مانند نصب دوربین های مدار بسته و ...
  • خرید و نصب دستگاه های تخصصی طلا سازی مانند دستگاه های تعمیرات یا اعتبار سنجی طلا، ترازوهای مخصوص طلا و جواهر و ...

 

یک طلا فروش چه مهارت هایی را باید داشته باشد؟

برای وارد شدن به کسب و کار طلا فروشی دو راه وجود دارد:

  • روش اول کسب دانش و تجربه از طریق سیستم استاد شاگردی می باشد. این روش از زمان قدیم تا به امروز وجو داشته و دارد به این صورت است که معمولا افرادی که به حرفه ای علاقمند هستند برای یادگیری و خبره شدن در یک حرفه به سراغ استاد کار آن حرفه می روند. و با توجه به نوع آن حرفه چند سالی را نزد استاد شاگردی می کردند تا بتوانند مهارت های لازم را به دست آورند. این روش به زمان زیادی نیاز دارد که شاگرد بتواند تمامی نکات را بیاموزد.
  • روش دوم کسب دانش و تجربه از طریق سیستم آموزش می باشد. این روش تمامی مفاهیم و دانش را شامل می شود. همچنین در روش کسب دانش از طریق آموزش زمان کمتری از شما گرفته می شود. بنابراین اکثر افراد ترجیح می دهند در زمان کمتری دانش و تجربه ی مورد نیاز را در کسب و کار دلخواهشان کسب نمایند.

لازم است برای تبدیل شدن به یک طلا فروش موفق یک سری مهارت ها را داشته باشید. در ادامه یک سری از این مهارت ها را بیان می کنیم:

  • یک طلا فروش باید به اوزان طلای داخلی و جهانی آشنایی داشته باشد.
  • یکی از مهارت هایی که لازم است طلا فروش از آن برخوردار باشد، آشنایی با روش تشخیص و عیار سنجی طلا، پلاتین و نقره می باشد.
  • یک طلا فروش باید با فلزات گران بها و آلیاژهای آنها آشنا باشد.
  • یک طلا فروش باید ویژگی های فلزات گران بهایی چون طلا و نقره و ... را بشناسد.
  • یکی دیگر مهارت های ضروری برای یک طلا فروش توانایی حسابداری و محاسبه ی قیمت طلا به زبان ساده می باشد.
  • یک طلا فروش ماهر با مسائلی چون عیارهای طلا و تبدیل عیار ایرانی به عیار جهانی و برعکس آشنایی دارد.
  • یکی دیگر از مهارت هایی که یک طلا فروش باید بداند دانستن نحوه ی کارکردن تجهیزات و ابزار کار طلا فروشی می باشد.
  • یکی از ویژگی های مهم که باعث موفقیت یک طلا فروش در کارش می شود، دانستن مبانی بازاریابی و فروش و مشتری مداری می باشد.

وسایل مورد نیاز برای راه اندازی شغل طلا فروشی

در این قسمت ابزارهایی را به شما معرفی می کنیم که برای راه اندازی شغل طلا فروشی ضروری هستند:

  • یک ماشین حساب مخصوص برای طلا فروشی
  • یک ترازوی دقیق برای وزن کد طلا
  • نصب دزدگیر در مغازه
  • استفاده از سنسورهای امنیتی
  • قرار دادن یک گاو صندوق
  • شیشه ی ضد سرقت
  • پدال های دزدگیر
  • دزدگیر و سنسورهای ضد سرقت

چقدر سرمایه برای راه اندازی شغل طلا فروشی لازم است؟

سرمایه ی لازم برای راه اندازی یک مغازه ی طلا فروشی به عوامل مختلفی مانند: مکانی که برای راه اندازی مغازه در نظر گرفته اید، کلکسیون طلا و جواهراتی که قرار است در مغازه برای فروش قرار دهید و میزان طلایی که می خواهید کسب و کارتان را با آن شروع کنید بستگی دارد. با توجه به این که در حال حاضر قیمت طلا بسیار بالاست هزینه ی راه اندازی طلا فروشی نیز بسیار بالا خواهد بود. برای شروع کار و راه اندازی یک مغازه ی طلا فروشی ابتدا باید تمام جوانب کار را بسنجید و هزینه ی مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار طلا فروشی را حساب کنید. در ادامه برخی از هزینه های اصلی که برای راه اندازی یک مغازه ی طلا فروشی به آن نیاز دارید بیان می کنیم:

  • برای دریافت حق عضویت در اتحادیه لازم است مقداری پول را پرداخت نمایید.
  • برای تاسیس مغازه باید یک ملک مناسب را خریداری نمایید و یا این که اجاره کنید.
  • برای مغازه خود باید به صورت نقد و یا قسطی انواعی از طلا را بخرید.
  • بهتر است که دستگاه های تخصصی طلا سازی مانند دستگاه های تعمیرات یا اعتبار سنجی طلا را برای مغازه ی خود خریداری و نصب نمایید.
  • در صورت نیاز می توانید برای امنیت بیشتر علاوه بر نصب دوربین های مدار بسته یک نگهبان را نیز استخدام کنید.

دریافت مجوز طلا فروشی

  • دریافت مجوز امکان عمومی
  • گذراندن دوره های آموزشی و قبولی در آزمون دوره ی مربوط به طلا فروشی برای تایید مهارت طلا فروشان
  • صادر شدن پروانه ی کسب

قبل از دریافت مجوز طلا فروشی، صاحب کسب و کار باید پرونده ای را در اماکن تشکیل دهد. این پرونده شامل اطلاعات دقیقی درباره ی هویت صاحب کسب و کار و مشخصات مکان کسب و کارش می باشد. بعد از تشکیل پرونده متقاضی مجوز باید مراحل زیر را طی نماید:

  • لازم است ابتدا فرد متقاضی دریافت مجوز برای طلا فروشی، برای دریافت نمودن پروانه ی کسب درخواست کتبی خود را به اتحادیه ارائه کند و فرم های مربوط به آن را پر نماید. در این صورت یک بازرس برای بررسی محل کسب و کار و تهیه ی گزارش به مغازه می رود.
  • در مرحله ی بعد باید مدارک لازم مانند مدارک هویتی، مدارک مربوط به محل کسب، گواهی عدم سوء پیشینه، استعلام سلامت، مدارک تخصصی و دوره های آموزشی ارائه شود.
  • در مرحله ی بعد پس از بررسی درخواست در صورت صحت مدارک، نامه ای برای متقاضی ارسال می شود.
  • در آخرین مرحله رئیس اتحادیه پرونده ی متقاضی را بررسی می کند و مجوز کسب طلا فروشی را برای او صادر می کند.

انتخاب نام تجاری کناسب برای کسب و کار طلا فروشی

پس از اینکه تصمیم گرفتید وارد شغل طلا فروشی شوید و آموزش ها و دوره های یادگیری مهارت های طلا فروشی را پشت سر گذاشتید و سرمایه ی لازم را فراهم نمودید لازم است برای مغازه ی خود یک نام مناسب را انتخاب نمایید. انتخاب یک نام خوب می تواند تاثیر زیادی در جذب مشتری داشته باشد. بنابراین انتخاب یک نام تجاری مناسب از دیگر مواردی ست که پس از بستن قرار داد شرکت طلا فروشی و آغاز فعالیت طلا فروشی باید به آن توجه نمایید.

تبلیغات کسب و کار

لازم است طلا فروشان بعد از تاسیس مغازه یا گالری طلای خود برای شناخته شدن و جذب مشتری و رونق کسب و کار خود کار تبلیغات را شروع کنند. روش های زیادی برای تبلیغات وجود دارد بسیاری از طلا فروشان در شبکه های مجازی از جمله اینستاگرام برای کار خود تبلیغات را انجام می دهند. اما با توجه به فیلتر شدن شبکه های مجازی بسیاری از کسب و کار ها مشتری های خود را از دست دادند بنابراین باید روش دیگری را برای ادامه ی تبلیغات خود انتخاب نمابند. یکی از بهترین روش ها برای ادامه تبلیغات روش طراحی سایت با دامنه داخلی می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله تا حدودی با شغل طلا فروشی آشنا شدیم امیدوارم مطالب این مقاله برای شما مفید باشد. در صورتی که شما به تاسیس شغل طلا فروشی علاقمند هستید پس از یادگیری این حرفه و تاسیس مغازه یا گالری طلا فروشی با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله باید شروع به تبلیغات نمایید و یا حتی اگر شما صاحب شغل طلا فروشی هستید می توانید مشخصات کسب و کار خود را که شامل نام طلا فروشی، آدرش مغازه، نام صاحب مغازه، شماره تلفن و ... می باشد را در سایت ما به نشانی (www.addtessdan.ir) ثبت نمایید این کار نوعی تبلیغات برای کار شما محسوب می شود به این صورت که در نتیجه ی جست و جوی افراد در مورد طلا فروشی در گوگل ، کسب و کار شما نمایش داده می شود و احمال این که افراد کسب و کار شما را ببینند بسیار بالا می باشد. 

اشتراک گذاری