تاریخچه صافکاری

پس از این که خودرو ها ساخته شدند و استفاده از اتومبیل ها همه گیر و رایج شد، در سال 1860">

همه‌ی ایران
دسته بندی

شناخت بیشتر شغل صافکاری خودرو

شناخت بیشتر شغل صافکاری خودرو

تاریخچه صافکاری

پس از این که خودرو ها ساخته شدند و استفاده از اتومبیل ها همه گیر و رایج شد، در سال 1860 اولین نسل از خودروهای امروزی تولید شدند. تصادفات نیز اتفاق افتادند، و از آن زمان بود که افراد به فکر تعمیر خودروهای آسیب دیده افتادند، و بنابراین شغل صافکاری به وجود آمد. در ابتدا کار صافکاری خودروهای آسیب دیده را تعمیرکاران خودرو انجام می دادند و به مرور زمان با افزایش تعداد خودروها، صافکاری نیز به عنوان شغل جداگانه ای ایجاد شد. نخستین تصادف خودرو در سال 1305 رخ داد این تصادف بین یک خودرو که صاحب آن مظفرالدین شاه بود و یک درشکه در خیابان سپه تهران رخ داد. خودروی شاه توسط جابر حلبی ساز ترمیم شد. بنابراین اولین صافکار در ایران جابر حلبی ساز می باشد.

صافکاری خودرو چگونه است؟

با توجه به این که امروزه زندگی ها ماشینی شده اند، ترافیک و تصادفات نیز رخ می دهند. هر خودرویی به دلایل مختلفی چون تصادف ممکن است دچار آسیب شود و به تعمیر نیاز داشته باشد. بدنه ی خودروها از چندین لایه ساخته شده است که جنس فلز می باشد این لایه ها و لایه ی اصلی با رنگ خودرو پوشیده شده اند. رنگ بر روی بدنه ی خودرو به صورت یکدست می باشد. در تعمیرات خودرو شاخه ای به نام صافکاری خودرو وجود دارد کار در این شغل به این صورت می باشد که فرورفتگی های بدنه ی خودرو در آن رفع می شود. به طور کلی صافکاری خودرو به مجموعه ی فعالیت هایی گفته می شود که در آن آسیب وارد شده به لایه ی فلزی خودرو رفع می شود و لایه ی رنگ مجددا بازسازی می شود. به گونه ای که مانند قبل صاف و یکدست می شود.

انواع روش های صافکاری

صافکاری خودرو از جمله رشته های خدماتی تعمیرات می باشد. که به خلاقیت فرد صافکار بستگی دارد. در واقع هر صافکار خودرو برای صافکاری روش های مخصوص به خود را دارد. بنابراین صافکاری خودرو دارای انواع مختلفی می باشد. در ادامه چند نوع از معروف ترین و پر کاربرد ترین انواع صافکاری خودرو را بیان می کنیم:

صافکاری بدون رنگ یا با رنگ

زمانی که به خودرو د زمان تصادف آسیب زیادی وارد شده باشد، از روش صافکاری بدون رنگ یا با رنگ برای تعمیر خودرو استفاده می شود. در این حالت ممکن است خودرو به تعویض قطعه نیاز داشته باشد و یا در بعضی مواقع صافکار می تواند با توجه به مهارت خود و با بکارگیری ابزار مخصوص قسمت آسیب دیده را بازسازی نماید. صافکاری بدون رنگ یکی از روش هایی ست که همه ی صافکارها نمی توانند به خوبی آن را به کار بگیرند، پس لازم است ابتدا یک صافکار ماهر را بیابید که بتواند تشخیص دهد که آیا خودرو با روش صافکاری بدون رنگ تعمیر می شود یا خیر. در این نوع صافکاری قطعات خودرو بدون نقاشی مجدد ترمیم می شوند، بنابراین در این روش، صافکاری مجدد قطعه ی آسیب دیده باعث افت قیمت خودرو نمی شود. در صافکاری بدون رنگ از روش هایی استفاده می شود که در زمان کمی صافکاری انجام می شود و خودرو با سرعت بالاتری تعمیر می شود. صافکاری بدون رنگ مزایای زیادی دارد، در واقع این روش زمانی با ارزش است که اثر موج بر روی خودرو باقی نماند.

صافکاری با مکش

روش صافکاری با مکش با استفاده از دستگاه های وکیوم انجام می شود. در واقع صافکاری با مکش گونه ای از صافکاری بی رنگ می باشد که در آن با استفاده از نیروی خلاء قسمت آسیب دیده را تعمیر می کنند و به حالت اولیه بازمی گردانند.

صافکاری با لیزر

با پیشرفت علم کسب و کار صافکاری نیز راحت تر شد. به عنوان مثال ورود علم اپتیک و لیزر در صافکاری باعث ترمیم سطح خارجی بدنه ی خودروی آسیب دیده شد.

صافکاری با میله

از اولین روش های صافکاری، صافکاری با میله می باشد. در این روش صافکار خودرو با استفاده از روش صافکاری بی رنگ توسط میله ی مخصوصی صافکاری خودرو را انجام می دهد.

صافکاری خودرو به وسیله ی چسب حرارتی

روش صافکاری خودرو به ویله ی چسب حرارتی روش جدیدی می باشد، در این روش چسب حرارتی را بر روی قسمت آسیب دیده میریزند و با استفاده از وارد کردن نیرو در خلاف جهت اولیه که باعث فرو رفتگی شده، قسمت مورد نظر را به حالت اولیه ی خود برمی گردانند.

صافکاری با دستگاه مغناطیسی

در این روش میدان مغناطیسی ایجاد می شود و بخش آسیب دیده را تحت تاثیر این میدان قرار می دهند، که در بیشتر مواقع بدون وارد کردن کوچکترین ضربه ای به خودرو، قسمت آسیب دیده ی خودرو خودبخود به حالت اولیه باز می گردد.

ویژگی های صافکار حرفه ای خودرو

صافکاری خودرو مهارتی خاص برای تعمیر بدنه ی خودرو می باشد. بنابراین هر صافکاری ماهر نیست. صافکار حرفه ای شخصی ست که با بررسی دقیق بخش های آسیب دیده خودرو، انواع صافکاری خودرو را تعیین می کند و اصول صافکاری را رعایت می کند. صافکار حرفه ای با استفاده از وسایل و دستگاه های مخصوص هر گونه ایراد در روی بدنه ی خودرو را رفع می کند. ولی در صورتی که آسیب وارد شده به خودرو بسیار شدید باشد صافکار مجبور است که قطعه را تعویض نماید که این کار معمولا در مورد صافکاری درب ماشین، صافکاری کاپوت و صافکاری گلگیر های خودرو در شرایط حاد پیشنهاد می شود. در صافکاری قبل از شروع به کار باید به تقارن قطعات تعویضی مانند درب ها و گلگیرها توجه شود. در صورتی که خودرو به نقاشی نیاز داشت باید لازم است که دقیقا از رنگ بدنه ی خودرو استفاده شود و رنگی که از آن استفاده می کنید دارای کیفیت بالایی باشد. در ادامه ویژگی های یک صافکار حرفه ای را بیان می کنیم:

  • یک تعمیر کار باید قبل از شروع به کار، تمام مراحل را با جزئیات و قیمت به مشتری اعلام نماید.
  • قبل از شروع به کار باید تمام قطعات اضافی روی بدنه ( قسمت آسیب دیده ) جدا شوند، تا بخش آسیب دیده برای صافکاری به راحتی در دسترس صافکار باشد.
  • یک صافکار باید صبور باشد و بخش آسیب دیده ی خودرو را با دقت و صبر و حوصله تعمیر نماید.
  • صافکار باید بتواند در صورت نیاز برای صاف کردن هر بخش از خودرو به وسیله ی چکش از داخل بدنه به سمت بیرون با دقت ضربه بزند.
  • با استفاده از گرما و حرارت راحت تر می توانید بخش آسیب دیده را تغییر شکل دهید. یک صافکار ماهر باید بتواند میزان حرارت را برای تعمیر محل آسیب دیده کنترل نماید.
  • لازم است که سطح بدنه ی خودرو در زمان صافکاری تحت تاثیر نور خورشید قرار بگیرد. زیرا نور خورشید جذب بدنه ی خودرو می شود و باعث بهتر تعمیر شدن خودرو می شود.
  • بهتر است در صورت ممکن سعی کنید از قطعات دیگر برای خودرو استفاده نکنید زیرا قطعات کارخانه که بر روی خودرو نصب شده، اصل هستند و قطعات موجود در بازار به اندازه ی قطعات موجود در کارخانه اصل نیستند. علاوه بر این هزینه ی تعویض یک قطعه از خودرو بسیار زیاد می باشد.
  • یک صافکار خوب به قرینه سازی قطعات جفت توجه می کند تا پس از چکش زدن هم تراز باشند.
  • در صورتی که بعد از صافکاری به رنگ نیاز داشت می توان از بتونه ی نازک استفاده کرد. زیرا بتونه ی زخیم به مرور زمان دچار ترک خوردگی می شود.
  • یک صافکار خوب تضمین می کند که در صورت امکان مراحل کار صافکاری خودرو را بدون رنگ پیش ببرد.
  • استفاده از رنگ بی کیفیت به مرور زمان و در اثر تابش نور خورشید خاصیت اولیه ی خود را از دست می دهد یک صاف خوب دقیقا از کد رنگ بدنه که توسط خودرو سازی مشخص شده استفاده می کند.
  • یک صافکار ماهر به نحوی کار صافکاری را بر روی خودرو انجام می دهد که هیچ گونه مرزی بین بخش نقاشی شده و نقاشی نشده وجود داشته باشد.
  • یک صافکار خوب تجهیزات خود را به خوبی نگهداری می کند و در زمان نقاشی نظافت را رعایت می کند.  

نحوه محاسبه هزینه ی صافکاری خودرو

بیشتر مردم به این باور دارند که هزینه ی صافکاری و نقاشی خودرو در محل بسیار بالاتر از هزینه ی پرداختی با مراجعه ی حضوری ست. در صورتی که اینگونه نیست، زیرا در این صورت هیچ گونه هزینه ای برای مالیات و هزینه ی اجاره ی مغازه برای استاد صافکار ایجاد نمی شود. بنابراین هزینه ی صافکاری ماشین در خانه و محل نوعی صافکاری ارزان نیز می باشد. با توجه به نوع ضربه، شدت ضربه و میزان خرابی خودرو، هزینه ی صافکاری تعیین می شود. یکی دیگر از مواردی که در قیمت صافکاری تاثیر گذار است، نوع صافکاری می باشد، هزینه ی صافکاری حرفه ای و صافکاری مدرن با هم تفاوت دارند. از جمله موارد دیگر که در هزینه ی صافکاری تاثیر گذار است، برند و مدل خودرو می باشد. برای مثال مواد اولیه ی مورد نیاز و پیچیدگی های فنی و سنسورهای به کار رفته در صافکاری خودروهای لوکس هزینه ی بالایی دارند که این باعث می شود هزینه ی صافکاری اینگونه خودروها نیز بالا باشد. در بعضی موارد نیاز به خرید قطعه می بشد که این نیز باعث افزایش هزینه ی صافکاری می شود.

چگونه یک صافکار شویم؟

صافکاری خودرو یک کار تخصصی می باشد، که به طبع نیاز به آموزش تخصصی نیز دارد. صافکاری خودرو به تجهیزات و ابزارهای متفاوتی نیاز دارد، از این رو شناختن این بزارها و دانستن نحوه ی استفاده از این آن ها به آموزش عملی و تخصصی نیاز دارد. در بسیاری از آموزشگاه های فنی به صورت رایگان حرفه ی صافکاری آموزش داده می شود. در صورتی که تمایل دارید به صورت حرفه ای وارد بازار صافکاری خودرو شوید، بهتر است توجه کنید که آموزش رایگان صافکاری خودرو روش مناسبی برای کسب مهارت در این زمینه نمی باشد. زیرا در این روش صافکاری به صورت سطحی آموزش داده می شود و در این آموزش ها کلاس صافکاری خودرو به صورت تئوری می باشد که در این نوع آموزش کارآموزان بهره ای از دوره ای که شرکت کرده اند نمی برند و نمی توانند تمرین کرده و کار عملی انجام دهند. آموزش صافکاری خودرو یکی از پر درآمدترین مشاغل می باشد. در صورتی که هزینه برای آموزش بپردازید و این حرفه را به خوبی بیاموزید، پس از مدتی می توانید چندین برابر هزینه ی آموزشی که پرداخت نموده اید را از طریق آموزش دادن به دست آورید. باید توجه نمایید که در زمان انتخاب آموزشگاه صافکاری خودرو، آموزشگاهی را انتخاب نمایید که در آن دوره ی صافکاری خودرو زیر نظر اساتید با تجربه باشد که به آموزش صافکاری خودرو فنی و حرفه ای به صورت عملی و کاملا تخصصی و مطابق با نیاز های روز بازار بپردازند. همچنین شما می توانید برای یادگیری این حرفه، مدتی را نزد یک صافکر ماهر شاگردی کنید و تمام مهارت های مربوط به این شغل را بیاموزید.

آموزش آنلاین صافکاری خودرو

استفاده از آموزش های آنلاین صافکاری خودرو روش مناسبی برای آموزش صافکاری خودرو نمی باشد. زیرا یادگیری صافکاری خودرو به آموزش عملی، تمرین و تکرار نیاز دارد. و فقط از طریق آموزش عملی می توانید صافکاری خودرو را به صورت تخصصی بیاموزید. در صورتی که علاقمند به یادگیری حرفه ی صافکاری می باشید بهتر است ابتدا در دوره های آموزش حضوری شرکت نمایید.

فرصت های شغلی صافکری خودرو

بعد از گذراندن دوره های آموزش صافکاری می توانید در کارگاه های صافکاری کارآموزی کنید. و سپس به عنوان یک صافکار ماهر در همان کارگاه و یا در سایر تعمیرگاه های خودرو کار صافکاری را انجام دهید. افرادی که دوره های آموزش صافکاری را گذرانده اند و این حرفه را به خوبی یادگرفته اند می توانند در تعمیرگاه های خودرو یا صافکاری تخصصی خودرو، نمایندگی های خودرو و سازمان ها و شرکت های بزرگ که ناوگان خودرو دارند استخدام شوند. در صورتی که به یک صافکار متخصص تبدیل شوید نیز می توانید بای خود یک مغازه اجاره نمایید و برای خودتان کار کنید حتی می توانید به یک سری کارآموز نیز آموزش دهید و سپس آنها را استخدام کنید. دوره ی آموزش صافکاری خودرو یکی از تخصص های فنی می باشد که می توانید با گذراندن کلاس آموزش صافکاری خودرو جایگاه شغلی خوبی را به دست آورید.

درآمد صافکاری خودرو به چه صورت است؟

با توجه به اینکه روز به روز خودروها در حال افزایش هستند، تصادفات نیز زیاد شده اند بنابراین با توجه به افزایش آمار این تصادفات و اهمیت ظاهر خودرو، افرا به نبال یک صافکار خوب می باشند. درآمد حاصل از این شغل به میزان مهارت شما بستگی دارد بنابراین در صورتی که میزان مهارت بالایی در حرفه ی صافکاری داشته باشید و با مردم بتوانید ارتباط خوبی را برقرار نمایید و همچنین کار تمیز و با کیفیتی را انجام داده و میزان قیمت منصفانه ای را برای کار خود تعیین نمایید و بتوانید با سرعت بالایی کار را انجام دهید، در واقع درآمد خود را افزایش داده اید. لازم است به این نکته توجه نمایید که بیشتر افراد به دنبال صافکاری هستند که بتواند خودرو را بدون رنگ صافکاری نماید در این صورت حاضرند هزینه ی زیادی را به آنها پرداخت نمایند.

سرمایه ی اولیه ی آموزش صافکاری چقدر است؟

در صورتی که به شغل صافکاری علاقمند هستید و می خواهید وارد بازار کار صافکاری خودرو شوید لازم است دوره های صافکاری را بگذرانید که این خود به مقداری سرمایه نیاز دارد. در صورتی که تصمیم گرفته اید که به صورت مستقل کار کنید، پس از گذراندن دوره ی آموزش صافکاری باید به فکر اجاره ی مغازه و خرید تجهیزات باشید. که هزینه ی اجاره ی مغازه به عوامل متعددی مانند موقعیت جغرافیایی بستگی دارد. در صورتی که سرمایه اولیه را ندارید می توانید در تعمیرگاه های صافکاری خودرو مشغول فعالیت شوید.

سخن پایانی

امیدوارم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید باشد. شما می توانید با توجه به مطالب بیان شده در صورتی که به کسب و کار صافکاری خودرو علاقمند هستید ابتدا در دوره های آموزش حضوری شرکت نمایید و پس از یادگیری، در کارگاه ها کار کنید و یا برای خود مغازه ی صافکاری خودرو تاسیس نمایید. همچنین در صورتی که صاحب این کسب و کار می باشید می توانید آدرس، شماره تلفن و نام کسب و کار خود را در سایت ما به نشانی www.addressdan.ir ثبت نمایید. این کار نوعی تبلیغات برای کار شما نیز به حساب می آید زیرا با جست و جوی کاربران کسب و کار شما در نتایج اولیه ی گوگل نمایش داده می شود.

اشتراک گذاری