همه‌ی ایران
دسته بندی

ساخت مبلمان و بازار کار آن

ساخت مبلمان و بازار کار آن

ساخت مبل با شهرنشین شدن مردم آغاز شد ، بشر از هزاران سال قبل از صندلی به شکل های مختلف برای نشستن استفاده می کرد . اولین صندلی به شکل یک چهارپایه ساده بوده است . اولین چهارپایه در ایران مربوط به تپه چشم علی در جنوب شرق تهران در سال 1935 به دست آمده ، قدیمی ترین صندلی در دوره ایلامی ها ساخته شد ، که جنس آن یمانی و به رنگ آبی بوده است . اولین بار در دوره ایلامی ها از صندلی و تخت استفاده شده ، در دوران هخامنشی ها از نوعی چهارپایه با پایه هایی به شکل پنجه شیر در صندلی و تخت استفاده شده است . ایرانیان از اولین انسان هایی بودند که از تخت خواب به عنوان مبل استفاده می کردند .  مدل هایی از این نوع تخت که از جنس سفال بود در دوره ایلام از شوش پیدا شده است .  شواهد به دست آمده از نقاشی های روی دیوار غارها و مجسمه های به دست آمده از فرعون های مصر نشان می دهند که پیدایش مبل به دوره مصریان باز می گردد .  مجسمه ونوس که مربوط به دوران سنگی است نشان دهنده این است که انسان ها از اواخر دوران سنگی و اوایل دوران نو سنگی یعنی در حدود ده هزار سال قبل از میلاد نیز مبلمان می ساختند .

 

انواع مبل در ایران و کشورهای خارجی

مبل ها انواعی دارند که  بر حسب شکل ساختاری در  ظاهر دسته بندی شده اند ،  و طریقه ی ساخت هر کدام با هم متفاوت است . مبل های استیل یا همان سلطنتی ، مبل های کلاسیک و مبل های راحتی .

 

مبل مدل چندبخشی : این مدل از چندین قسمت ساخته شده است . مدل های چند بخشی از سال 1950 ساخته شده اند ، این نوع مدل مبل دارای انواع مختلفی نظیر ال شکل و یو شکل هستند .

مدل مبل چستر فیلد : سطح این مبل  مانند لحاف دوخته شده که از پارچه یا چرم ساخته شده است ، تاریخچه ی این مبل به قرن هجدهم میلادی در زمان ارل چستر فیلد چهارم مربوط می شود . ارل چستر فیلد نجیب زاده ای بوده است که راحت بودن محل نشستن برایش بسیار مهم بوده و دستور ساخت همچین مبلی را داده است .

مدل مبل به سبک لاوسن : این مبل از نوع مبل راحتی می باشد ، تاریخچه ی این مبل به اوایل قرن بیستم میلادی باز می گردد ، محلی که توماس لاوسن در آنجا زندگی می کرده است .

مدل مبل مدرن قرن بیست و یکم : این مدل مبل از سال 1940 تا 1970 تولید شد . این مبل  دارای خطوط ساده می باشد و طرحی مینیمالیستی دارد .

مدل مبل معاصر قرن بیست و یکم : این مدل مبل بسیار شبیه به مدل سبک لاوسن است . روش های طراحی و تولید این نوع مبل کاملا امروزی و مدرن می باشد . نمونه ی این نوع مبل مربوط به گذشته می باشد ولی مدل مدرن آن بیشتر مورد پسند است که همان مدل های چستر هستند .

مدل مبل انگلیسی : این نوع مبل دارای دسته ی کوتاه می باشد به گونه ای که محل قرار گرفتن دست روی آن پایین تر از حالت استاندارد است و پشتی های پشت سر آن بلند می باشند ،  به همین دلیل به مدل انگلیسی معروف است .

مدل مبل سبک بریج واتر : نام این مبل برگرفته از نام سازنده ی آن می باشد . این نوع مبل زیبا و شیک به گونه ای ساخته شده که دسته های مبل به سمت عقب کشیده شده اند ، این مبل از دسته ی مبل های راحتی می باشد .

مدل مبل کوهان شتری : همانطور که از نام این مبل پیداست ساختاری شبیه کوهان پشت شتر دارد .  در پایه ها ، دسته ها و تاج مبل از چوب استفاده شده و این باعث شده به صورت مدل مبل لوکس دیده شود .

مدل مبل کابریول : این نوع مبل از چوب ساخته شده و به دلیل انحنا و گودی در قسمت گوشه ها حالتی دربرگیرنده ،  برای افرادی که بر روی آن می نشینند به وجود می آورد .

مدل مبل شزلون : نام این مدل مبل از درشکه های دو نفره چینی برداشته شده است . بعضی از این نوع مبل ها در دو طرف ، محل استراحت بازو دارند که ارتفاع آنها یکسان نیست ، و برخی دیگر فقط در یک سمت ، محل استراحت  بازو دارند . این مبل ها برای استراحت و و استفاده تزئینی بکار می روند . از این مبل به شکل راحتی ، استیل و یا کلاسیک در بازار موجود می باشد .

مبل های تخت خواب شو : این نوع مبل زیر مجموعه مبل های فوتون می باشد . مدل های فوتون گونه ای از مبل ها هستند که یک کاناپه و راحت می باشند و اثری از تخت خواب در آنها دیده نمی شود ، ولی با چند حرکت ساده به تخت خوابی نرم و راحت تبدیل می شوند . این گونه مبل ها از لحاظ اقتصادی به صرفه هستند زیرا هم هزینه کمتری را برای تهیه آنها می پردازید هم فضای کمتری را اشغال می کنند و برای خانوارهای تک نفره بسیار مناسب می باشند .

مبل راحتی ال شکل : این نوع مبل به شکل ال انگلیسی می باشد ، و به دلیل شکل خاص خود امکان تغییر پذیری بالایی دارد . در بعضی از مدل های این مبل امکان تبدیل به تخت خواب وجود دارد .

مبل راحتی مدرن و فانتزی : این گونه مبل بسیار راحت می باشد و دارای رنگ های مختلف است . نشیمن های این مبل بلند و به صورت پف کرده است .

مدل مبل های سبک لاوسیت یا لاوست :  این نوع مبل ها دو نفره هستند و فقط امکان نشستن دو نفر روی آنها وجود دارد. این گونه مبل در اندازه های کوچک ، متوسط ، بزرگ و بسیار بزرگ ساخته شده اند .

مدل مبل دیوان دو وجهی : این نوع مبل بدون قسمت تکیه گاه می باشد .

مبل سبک نیمکتی : این نوع مبل مانند یک صندلی پهن می باشد .

مبل راحتی برقی : اینگونه مبل ها دارای تنظیمات برقی می باشند ، همچنین می توانند به ماساژور نیز متصل شوند و خستگی را از تن بیرون کنند .

مبل راحتی رسمی : دارای دسته ی بلندی می باشند ، پشتی این مبل از دو لایه ثابت و متحرک ساخته شده که بنا به سلیقه ی استفاده کننده  قابل تغییر است . تاریخچه این نوع مبل به سال های اول قرن بیستم باز می گردد . اولین بار این نوع مبل در محله ی تکسیدو پارک نیویورک در آمریکا ساخته شده است که حالتی رسمی دارد .

مبل سلطنتی یا استیل : اینگونه مبل ها بیشتر از اینکه زیبا باشند ، راحت هستند .

مبل کلاسیک : مانند مبل استیل مختص ایران می باشند . تقریبا شبیه به مبل های سلطنتی هستند ، این نوع مبل ارزان تر از مبل های استیل و گران تر از مبل های راحتی می باشند .

مبل های دسته منبتی : این گونه از مبل ها در رده ی مبلمان استیل و نیمه استیل یا همان مبل کلاسیک قرار می گیرند .

مبل های پارچه ای : مبل های راحتی ، مبل های کلاسیک و مبل های سلطنتی همگی از دسته مبل های پارچه ای می باشند . ممکن است بخش داخلی مبل ها از چوب و ابرو و مواد مصرفی صنعتی تشکیل شده باشد ، ولی رویه و ظاهر بیشتر مبل ها از جنس پارچه می باشد . بعضی از مبل ها به صورت تمام پاچه ای هستند وبرخی دیگر به صورت نیم پارچه هستند . در مبل های نیم پارچه ای از چوب ، فلز ، یا مواد صنعتی برای کامل شدن استفاده شده است ، مانند مبل های استیل و کلاسیک . همچنین در مبل های پارچه ای جنس پارچه ها با هم متفاوت است . انواع جنس پارچه شامل کتان ، مخمل ، ریون ، پشم و ...می باشند . الیاف های صنعتی مانند پلی استر ها ، نانو ، پلی اکریلیک بخش دیگری از پوشش های مبل می باشند .

مبل های چرمی : این نوع مبل ها دارای رویه ای از جنس چرم می باشند ، جنس چرم این نوع مبل دو نوع می باشد ، چرم مصنوعی و یا چرم طبیعی .  

 

شغل مبل سازی

امروزه مبل به یکی از اصلی ترین لوازم زندگی تبدیل شده است و تقریبا اکثر خانه ها دارای مبل و صندلی می باشند  و همچنین در بیرون از خانه ها در محیط های کاری و اداری از مبلمان استفاده می شود . شغل تولید مبلمان شرایط خاصی دارد و از جمله مشاغل پر درآمد نیز می باشد . وجود تنوع زیاد در طرح ها و مدل ها و همچنین رونق صنایع نساجی باعث شده صنعت مبلمان با اهمیت تر شود . ساخت مبلمان دارای سه مرحله اصلی می باشد که عبارتند از: نجاری ، رویه کوبی و رنگ آمیزی .  در ساخت مبلمان به چند نکته باید توجه کرد : مدل های مدرن ، اندازه ی خانه ، کیفیت و قیمت مبل .

 

ابزارها و مواد اولیه مورد نیاز در ساخت مبل

برای ساخت مبلمان به یک سری ابزار و مواد اولیه نیاز دارید که در ادامه معرفی می کنیم :

اسکلت مبل که تهیه شده از چوب ، نئوپان و ام دی اف است و برای تراشیدن و منبت کاری روی چوب از یک سری دستگاه استفاده شده است . سوزن برای کارهای دوخت در مبل و منگنه برای اتصال پارچه و یا رویه بر روی مبل ، چسب برای چسباندن یک سری از قسمت ها از جمله فوم و اسپری ، فوم های سرد یا گرم یا پلی فوم برای رویه کوبی مبل که حایل هایی میان چوب و روکش پارچه و یا چرم هستند .

 

ابزارهای مورد استفاده در کارگاه مبل سازی : ابزارهای دستی شامل پیچ گوشتی ، انبردست ، مغار ، چکش ، آچار ،  اره دستی ، میخ کش ، سوهان ، متر می باشند .

ابزارهای نجاری شامل اور فرز که در نجاری با توجه به نیاز مورد استفاده قرار می گیرد که با چرخیدن برای ایجاد شیار یا سوراخ کردن چوب و اتصال قطعات چوبی به کار می رود . برای برش راسته و مستقیم و همچنین برش هلالی (منحنی) از اره فلکه و برای صاف کردن چوب و تشکیل زاویه قائمه از کف رنده استفاده می شود . دستگاه کف سه کاره هر سه کار کم کن ، کف رنده و گندگی یا برش را انجام می دهد . همچنین دستگاه کف پنج کاره کار فرز نجاری ، کف رنده ، کندگی ، کم کن و دورکن یا اره را انجام می دهد .  برای برش های مستقیم و منحنی از اره عمود بر استفاده می شود و نیز برای برش پلاستیک ، سیمان و چوب ار اره دیسکی استفاده می شود . از ماشین گندگی برای صاف کردن چوب ها و الوارهای ناهموار به اندازه های تعیین شده استفاده می شود . از میز برش برای برش قطعات چوب و نئوپان در جهت افقی و عمودی استفاده می شود . به جای چکش از یک وسیله برقی یا شارژی به نام میخکوب استفاده می شود . میخکش وسیله ایست که یک سر آن چکش و یک سر دیگر آن میخ کش است که از آن برای کوبیدن و و درآوردن میخ از چوب استفاده می شود .  قبل از رنگ کاری برای صاف کردن چوب از سمباده برقی استفاده می شود . ابزار رویه کوبی مبل : منگنه کوب بادی با فشار هوا و به آسانی می تواند سوزن با طول هفت میلی متر را در چوب فرو کند . ابزار رویه کوبی مبل شامل اسفنج ، فوم سرد و گرم ، سوزن ، پنبه ، پارچه ، کرک و ... می باشند .

 

مراحل راه اندازی کارگاه تولیدی مبلمان

امروزه یکی از مشاغل پر سود در جامعه راه اندازی کارگاه مبلمان سازی است . برای راه اندازی یک کارگاه مبلمان سازی در ابتدا نیاز به سرمایه اولیه دارید . در واقع برای احداث کارگاه تولید مبلمان به هزینه زیادی نیاز دارید ، زیرا این شغل نیازمند یکسری ملزومات است که فقط در صورت هزینه کردن میتوان آن را شروع کرد . همچنین راه اندازی یک کارگاه مبلمان سازی دارای ریسک می باشد ولی با توجه به تقاضای اکثر مردم برای تولید مبلمان و نیاز بازار به مبل ، سود دهی زیادی را می تواند برای شما به همراه داشته باشد . از آن جایی که آماده کردن یک فضای مناسب برای راه اندازی کارگاه مبلمان یکی از عوامل مهم برای ورود به این کار می باشد ، لذا بخشی از سرمایه برای خریداری و یا اجاره ی فضایی مناسب برای راه اندازی کارگاه هزینه می شود . اندازه کارگاه به عواملی چون نوع تولید با روش سنتی و یا صنعتی و استفاده از ابزار آلات مدرن و صنعتی وابسته است . بخشی از سرمایه جهت خرید ابزار مورد نیاز و رویه کوبی صرف می شود . بخش دیگری از سرمایه برای تهیه مواد اولیه مبلمان صرف می شود ، مواد اولیه در تولید مبلمان گران هستند و از جمله مشکلات صاحبان این کسب و کار می باشد .  گران بودن مواد اولیه باعث می شود در نهایت قیمت مبلمان هم بالا برود و مردم از خریدن مبل های با کیفیت اجتناب کنند .

 

اقدامات لازم جهت به دست آوردن سود بالا در کارگاه های تولیدی مبلمان

برای رسیدن به بهترین دست آورد در راه اندازی کارگاه تولیدی مبل باید شیوه ی عملکردی مناسب را یاد بگیرید . ایجاد تنوع در تولید مبل ها باعث موفقیت شما در این کار می شود ، که خود نیازمند سرمایه می باشد . یکی از اصلی ترین عوامل که باعث جذب مشتری می شود به کار بردن خلاقیت و تنوع در تولید مبل می باشد . همچنین شناخت مشتریان و ساخت مبل طبق نظر آنها و تحویل به موقع سفارشات  نیز باعث موفقیت شما در کسب و کارتان می شود ، که این خود باعث جلب اعتماد مشتریان قدیمی و افزایش مشتریان جدید می شود .

 

بررسی درآمد شغل مبل فروشی

دو راه برای کسب درآمد از طریق شغل مبل فروشی وجود دارد ، درآمد به صورت مستقیم و درآمد به صورت غیر مستقیم . در روش درآمد به صورت مستقیم فروش محصولات از طریق کارگاه صورت می گیرد ، ولی در روش درآمد به صورت غیر مستقیم نه تنها با  فعالیت از طریق خود کارگاه می توان محصولات را به فروش رسانید بلکه از طریق فعالیت های جانبی مانند تبلیغات و فروش به صورت اینترنتی و... می توان  محصولات را فروخت و به درآمد رسید .

 

سخن پایانی

امید وارم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید باشد و بتوانید در کسب کار تولید مبلمان پیشرفت کنید و کارگاه مربوط به این شغل را ، راه اندازی کنید . در صورتی که صاحب این شغل هستید و یا قصد راه اندازی کارگاه مبل سازی را دارید ،  می توانید به صورت رایگان  در سایت ما به نشانی https://addressdan.ir/businessRegister ثبت نام کنید ، و از مزایای آن بهره مند شوید . در این صورت در جست و جوی  کاربرای برای کسب و کار مبلمان سازی و راه اندازی کارگاه تولید مبلمان کارگاه شما نمایش داده می شود و نوعی تبلیغات برای کار شما محسوب می شود .

اشتراک گذاری