همه‌ی ایران
دسته بندی

تعمیرات برد های الکترونیکی و بازار کار آن

تعمیرات برد های الکترونیکی و بازار کار آن

با پشرفت علم و تکنولوژی مخصوصا صعنت الکترونیک، وسایل برقی و الکترونیکی زیادی تولید شده به طوری که امروزه همه بیشتر وسایل اطراف ما دارای بردهای الکترونیکی می باشند. از یک محافظ یخچال گرفته تا خودروها.

مقدمه

تمامی دستگاه های الکترونیکی دارای برد هستند که مدیریت و کنترل فعالیت های دستگاه ها را بر عهده ندارند. قبل از هرچیزی ابتدا باید بدانیم که برد چه ویژگی هایی دارد و یک تعریف از آن داشته باشیم.

 

برد الکترونیکی چیست؟

برد الکترونیکی یک صفحه (معمولاً سبز رنگ) می باشد که مدار های الکترونیکی شامل خازن ها، مقاومت ها، انواع IC ها و ... بر روی آنها پیاده سازی می شوند و در نهایت تشکیل یک مدار الکترونیکی را می دهند که یک کار خاص را انجام خواهد داد.

برد های الکترونکی از نظر جنس به سه دسته، برد های PCB سخت، بردهای الکترونیکی PCB انعطاف پذیر و بردهای منعطف سخت تقسیم می شوند که هر کدام برای کاربردهای خاصی استفاده می شوند. برای مثال از برد های PCB منعطف سخت برای صنایع نظامی و روباتیک استفاده می شود.

 

برد های PCB سخت

قوی ترین و با دوام ترین بردهای الکترونیکی بردهای PCB سخت می باشند. از این بردها به دلیل داشتن مقاومت بالا در وسایلی استفاده می شود که دارای نوسانات زیادی هستند که معمولاً از جنس آلومینیم و یا فایبرگلاس هستند. نمونه آن در محافظ های برق خانگی دیده می شود.

 

برد های الکتروینکی PCB انعطاف پذیر

این نوع برد از دارای ساختاری انعطاف پذیر بوده و همچنین وزن پایینی دارند که برای ساخت روبات های پرنده نیزا ستفاده می شود. این برد ها از فایبرگلاس نرم و پلیمر ساخته می شوند. لایه پلیمری استفاده شده در این نوع از بردهای الکترنیکی علاوه بر ویژگی انعطاف پذیر بودن، دارای ویژگی عایق نیز هستند. از این نوع بردهای الکترونیکی منعطف می توان در همه دستگاه های الکترونیکی استفاده کرد.

 

بردهای PCB سخت و انعطاف پذیر

این نوع بردهای الکترونیکی از دو بخش برد سخت که همان برد های PCB سخت معمول هستنند و یک برد نرم تشکیل شده اند. این نوع برد های به دلیل داشتن بخش منعطف می تواند بر روی هر سخت افزاری با هر شکلی نصب شوند که همین امر باعث شده از این برد ها در ساخت روبات ها و صنعت نظامی استفاده شود.

 

همچنین برد ها از نظر معماری به چند نوع تقسیم می شوند.

 

بردهای الکترونیکی تک لایه

معمول ترین و پر استفاده ترین برد های الکترونیکی، برد های تک لایه می  باشند که در آنها یک سمت برد با یک لایه مس نازک پوشانده شده است که قطعات الکترونیکی نظیر خازن ، مقاومت و ... بر روی یک طرف برد پیاده سازی می شوند.

این نوع برد بیشتر از نوع برد اکترونیکی PCB سخت می باشد و در وسایل الکترونیکی ساده همانند وسایلی که همه ما در اطراف خود در خانه داریم، استفاده می شود.

 

بردهای الکترونیکی دو لایه (Double layer pcb)

فرق بین بردهای الکترونیکی تک لایه با دولایه در این است که در دولایه در هر دو طرف برد یک لایه نازک مس پوشیده شده است و قطعات الکترونیکی بر روی هر دو طرف می توانند پیاده سازی شوند.

مزیت اصلی بردهای الکترونیکی دو لایه این است که فضای استفاده و پیاده سازی مدار های بزرگ را کمتر می کند و همین امر باعث شده در وسایل الکترونیکی پیشرفته از این نوع برد استفاده شود زیرا مدارهای بزرگتر را می توان در فضای تقریباً نصف فضای مورد نیاز برای بردهای تک لایه استفاده پیاده سازی کرد.

برد های الکترونیکی چند لایه (Multi- layer pcb)

این نوع برد ها دارای چند لایه نازک مس درون خود هستند که ارتباط بین لایه ها از طریق سوراخ های موجود در برد صورت می گیرد و به دلیل پیشرفته بودن آنها در لواز الکترونیکی پیشرفته استفاده می شوند و قیمت گرانی دارند و همچنین تکنولوژی استفاده از آنها نیز در اختیار شرکت های پیشرفته قرار دارد.

 

ویژگی های شخصیتی یک متخصص بردهای الکترونیکی

الکترونیکی یکی از مهمترین و پرطرفدار ترین دانش های دنیا می باشد که روز به روز نیز در حال توسعه و رشد است. و همچنین پیچیدگی های خودش را دارد. یک متخصص الکترونیک می بایست همیشه به روز باشد زیرا این شغل و دانش روز به روز در حال توسعه و ارتقاع می باشد و اگر مطالعه نداشته باشید بدون شک از پیشرف علم عقب افتاده و به مرور بازار کار خود را از دست خواهید داد.

شما می بایست خلاق باشید زیرا خلاقیت نه تنها در رشد شما در این کسب و کار کمک می کند، بلکه ممکن است شما یک اختراع در زمینه الکترونیک انجام دهید و یک کسب و کار جدید و یک نوع آوردی ایجاد نمایید که نه تنها باعث رشد شما شود بلکه باعث کارآفرینی شده و برای دیگران نیز ایجاد شغل نمایید.

با توجه به اینکه لوازم برقی و الکترونیکی زیادی وجود دارد و هر شرکت و برندی نوع مدار خاصی را طراحی می کند بنابراین مشکل به وجود آمده در یک دستگاه(مثلاً ماشین لباس شویی) برای یک برند خاص ممکن است با مشکل به وجود آمده در یک برند دیگر به دلیل نوع معماری مدارهای الکترونیکی آن دستگاه متفاوت باشد. بنابراین داشتن صبر به شما کمک می کند که بتوانید مشکل به وجود آمده را بررسی، تحلیل و در نهایت رفع نمایید و همین ویژگی شما می تواند معروفیت و رضایت مشتری به دنبال داشته باشد.

داشتن علاقه به حوزه تعمریرات و تحلیل و علاقه به حل مسئله مهمترین ویژگی یک تکنسین کسب و کار تعمریات بردهای الکترونیکی می باشد.

همچنین از نظر جسمی نیز باید بتوانید با هر دو دست خود کار کنید و همچنین با توجه به کار کردن با برق حتماً باید حصوله داشته باشید و داشتن نظم برای ایمنی و درست انجام شدن کار بسیار اهمیت دارد.

مشتری مداری برای همه کسب و کار ها لازم و ضرروی می باشد زیرا موجودیت تمامی کسب و کار ها به وجود مشتری های آنها بستگی دارد، بنابراین مهمترین بخش هر شرکت مشتریهای آن می باشند و رضایت مشتری باید در اولویت قرار گیرد.

 

چگونه یک متخصص برد های الکترونیکی شوم؟

یادگیری تعمیرات بردهای الکترونیکی در ابتدا نیاز به دانش کافی و شناخت کافی از بردهای الکترونیکی و از انواع قطعات الکترونیکی همانند خازن ها، مقاومت ها، ترانسیتسور ها و .... دارد. و شما می بایست حداقل تحصیلات دیپلم را داشته باشید و توانایی تحلیل خوبی داشته باشید.

یکی از مهمترین راه های یادگیری تحصیل در رشته الکترونیک در دانشگاه ها می باشد که شما می توانید در هنرستان در رشته برق الکترونیک تحصیل کنید و سپس وارد دانشگاه شوید و یا در رشته ریاضی یا تجربی تحصیل کرده و سپس بعد از شرکت در کنکور رشته مهندسی برق الکترونیک را انتخاب نمایید که به این شکل به صورت جامع و تخصصی با تمامی جنبه های این شغل محبوب آشنا خواهید شد.

ولی اگر شما دارای یک دیپلمن غیر مرتبت با الکترونیک هستید می توانید در دوره های آموزشی موسسات آزای و یا درو های آموزش اداره فنی و حرفه ایی شرکت کرده و این دانش را زیر نظر اساتید این حرفه به یادبگیرید.

در این دوره ها به شما مواردی همانند موارد زیر آموزش داده می شود :

  • شناخت انواع برد های الکترونیکی و نحوه پیاده سازی آنها
  • آشنایی با انواع قطعات الکترونیکی و کاربرهای آنها و نحوه استفاده و پیاده سازی آنها بر روی مدارهای الکترونیکی
  • آشنایی با ابزار ها و دستگاه های مورد نیاز برای تحلیل و برررسی و تعمیرات برد های الکترونیکی همانند اسولیسکوپ ها، فانکشن ژنراتورها و ...
  • یادگیری مراحل تعمیر یک برد الکترونیکی از شروع کار تا تعمیر کامل
  • عیب یابی انواع برد های ساده و پیچیده
  • و ....

 

سرمایه اولیه جهت راه اندازی کسب و کار تعمیرات بردهای الکترونیکی چقدر است؟

یادیگری این حرفه و کسب و کار نیاز به داشتن سرمایه زیادی ندارد و شما با سرمایه ایی بین 10 تا 15 میلیون تومان می توانید فرآیند یادیگری و راه اندازی کسب و کار را شروع نمایید.

یک هزینه برای یادیگری و دوره دیدن نیاز دارید که حداکثل 5 میلیون تومان می باشد و بعد از آن برای شروع می بایست یکسری دستگاه ها و ابزار کار خریداری نمایید که هزینه زیادی نخواهد داشت.

برای شروع به کار کردن نیز یک مغازه یا محل کار نیاز دارید که بسته به منطقه ایی که قصد خرید یا اجاره مغازه دارید متفاویت می باشد که البته شما می توانید در خانه خود کار را شروع کرده و هزینه ایی نپردازید و سپس تعمیر در محل انجام دهید زیرا برای عیب یابی و تعمیر یک برد الکترونیکی نیاز به جابه جا کردن وسیله الکترونیکی نیست و فقط کافیست برد آن را جدا کرده و به صورت جداگانه عیب یابی نمایید که وزن و ابعداد بردهای به دلیل کوچک بودن قابل حمل هستند و به این صورت حتی اعماد مشتری نیز بیشتر خواهد شد.

 

آینده کاری و بازار کسب و کار تعمیرات بردهای الکترونیکی در ایران چگونه است؟

امروزه با پیشرفت عمل در همه خانه ها تعداد لوازم خانگی برقی و الکترونیکی افزایش یافته و روز به روز نیز در حال رشد می باشد. با همین مقایسه ساده متوجه خواهیم شد که این شغل دارای بازار کار خوبی هست و خواهد بود.

همچنین در کشور ما با توجه به گران بودن خرید وسایل خانگی همانند یخچال، ماشین لباس شوئی و ... مردم توان خرید زیادی ندارند و در صورت خراب شدن دستگاه خود آن را تعویض نمی کنند و به فکر تعمیر آن خواهند بود که همین امر باعث شده امروزه بازار تعمریات برد های الکترونیکی و تعمیر لواز خانگی رشد چشمیگیری داشته باشد. به طوری که در سال 1399 میانگین درآمد تعمیرکارهای برد های الکترونیکی بین 10 تا 15 میلیون تومان در ماه بوده است.

اشتراک گذاری