همه‌ی ایران
دسته بندی

آشنایی با شغل چرم دوزی

آشنایی با شغل چرم دوزی

چرم دوزی هنری است پر طرفدار و شاخه ایست از صنایع  دستی که از گذشتگان دور در ایران درآمد زیادی داشته و از صنایع پر سود است که نیاز به مکان خاصی ندارد و در هر مکان از جمله در خانه  و به صورت تکی برای افراد جویای کار و درآمد و همچنین خلاق امکان پذیر است.

هرگاه به محصولات چرم فکر می کنیم،بعد از زیبایی آنها اولین مساله ای که به ذهن می رسد قیمت بسیار بالای آنهاست.بنابراین افرادی که جویای کار در منزل هستند به این مساله فکر کرده اند که احتمالا چرم دوزی از جمله شغل های پر هزینه است و شروع این کار با سرمایه کم ممکن نیست،در صورتی که در اشتباه هستند و این کسب و کار هزینه زیادی را نمی خواهد.همچنین به دلیل با کلاس بودن،زیبایی و تنوع رنگ و ماندگاری دارای بازار فروش خوبی می باشند و مشتری های خاص خود را دارند.

تاریخچه چرم دوزی

تاریخچه چرم در جهان به حدود چهار صد هزار سال قبل بر می گردد.در عصر حجر(که یکی از طولانی ترین دوره های تاریخ زندگی انسان هاست، این دوره شامل میلیون ها سال است.)،دوره باستان و قرون وسطی و در دوران انقلاب صنعتی تا کنون از چرم استفاده شده و می شود.

اولین پوشش بشر پوست حیوانات بوده است.تولید و ساخت محصولات چرمی توسط ایرانیان بنیان گذاری شده و بیش از سه هزار سال پیشینه دارد.اولین کارخانه ماشینی و مدرن  تولید چرم در سال 1308 در شهر تبریز افتتاح شد.

نکات و مسائلی که پیش از شروع کار باید مد نظر قرار دهید

در ابتدا باید بدانید چرا می خواهید چرم دوزی یاد بگیرید و هدفتان از یادگیری این حرفه چیست؟برای انجام بعضی از کارهای چرم دوزی فقط به چند ساعت زمان احتیاج دارید و به مهارت زیادی هم نیاز ندارید.برای درست کردن یک سری کارهای چرم ساده به دوخت و دوز هم نیازی ندارید.اگر بخواهید به صورت حرفه ای کار کنید لازم است در دوخت و دوز مهارت پیدا کنید،و با انواع دوخت چرم آشنا شوید و قواعد و اصول هر کدام را بدانید.در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت برای ورود به کار چرم دوزی به چه میزان سرمایه و چه ابزاری نیاز دارید.

این کسب و کار را از کجا باید شروع کرد؟

برای ورود به حوزه کسب و کار چرم دوزی ابتدا بایدنحوه استفاده از آن را یاد گرفت سپس  آمورش های مقدماتی مانند برش چرم،شناخت کلی انواع چرم و کار با ابزار آن را بیاموزید. راه های زیادی برای یادگیری چرم دوزی وجود دارد که یکی از این راه ها شرکت در دوره های آموزشی سازمان فنی و حرفه ای است. از جمله روش های دیگر برای یادگیری این حرفه کار کردن در کاگاه ها و استفاده از تجربه استادان یا به اصطلاح همان شاگردی کردن می باشد. روش دیگر هم تحصیل در رشته چرم و پوست در برخی دانشگاه ها و مراکز علمی کاربردی ست. در چرم دوزی ظرافت کار اهمیت دارد و یادگیری آن بسیار ساده است.الگوهای آماده سازی وجود دارند که برای شروع می توان از آنها استفاده کرد مانند الگوهای متفاوت در سایت های مختلف و الگوهای آماده در پینترست.

 

برای تولید محصول چرمی چه ابزاری لازم است؟

بغیر از خود چرم که اولین و مهمترین  متریال اصلی برای ساخت کارهای چرمی است و در دو نوع طبیعی و مصنوعی وجود دارد، ابزار زیادی برای کار چرم دوزی در بازار موجود می باشند ،بعضی از این ابزار تخصصی و بعضی دیگر ساده و عمومی هستند.ابزار کار تخصصی برای کارهای خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

ابزار های اولیه کار با چرم شامل:

انواع لایی که برای ایستادن و مرتب شدن و زیبایی استفاده می شود،نخ و سوزن: سوزن ها انواعی دارند ،برای کار چرم دوزی به یک سوزن سنگین وزن نیاز دارید که با دوام بوده و بتواند لایه های چرم را با نخ به خوبی به هم وصل کند،که بهترین نوع نخ برای این کار نخ های توری یا مومی هستند. موم: برای اینکه لایه های نخ از هم جدا نشود موم را روی آن می کشیم. نخ ها دارای رنگ های مختلفی می باشند که بسته به رنگ چرم می توانید از آنها استفاده کنید.قیچی،کاتر یا چاقو: قیچی مخصوص برش چرم دارای دسته های بزرگ و تیغه های کوچک می باشد و برای برش چرم مورد استفاده قرار می گیرد.برای قسمت هایی که نمی توان از کاتر یا چاقو استفاده کرد مانند گوشه ها و هلال ها از قیچی استفاده می شود. چسب مخصوص چرم،خط کش مخصوص کار چرم،خط کش عادی،تخته کار چرم دوزی:برای تسلط و راحت تر کار کردن بر روی چرم می توانید آن را روی یک میز قرار دهید.،سمبه چرم دوزی،مشته چرم دوزی: در سه سایز موجود می باشد و برای ضربه وارد کردن بر روی سمبه به کار می رود.،دستگاه پرس چرم و دستگاه برش چرم و شابلون برای نشانه گذاری نقاطی از چرم که قرار است سوراخ کنید، می باشد.البته ممکن است هر محصولی علاوه بر ابزار ذکر شده به لوازم خاص خودش نیاز داشته باشد،به عنوان مثال برای ساخت کیف پول به آستر،طلق و دکمه آهنربایی هم نیاز است.

وسایل چرم دوزی را از کجا خریداری کنیم؟

در سطح شهر فروشگاه هایی وجود دارند که مخصوص فروش لوازم و ابزار چرم دوزی می باشند.همچنین می توانید در سایت های فروش لوازم چرم دوزی به صورت اینترنتی ابزار مورد نیاز خود را خریداری نمائید.

انواع چرم

چرم حیوانی: این نوع چرم از پوست حیواناتی نظیر :گاو،گوسفند،مار،شتر،شتر مرغ و ... تولید می شود.

چرم گوسفند: این نوع چرم زیبا و بادوام و دارای قیمت مناسب می باشد.چرم گاو:این نوع چرم با دوام و مقاوم و ضخیم تر از چرم گوسفند است.و برای ساخت اشیاء ضخیم تر مانند: دستکش ایمنی،پوششی برای موتور سواری و ... استفاده می شود.

چرم انسانی: این نوع چرم که بسیار کم یاب است چرمی ست که تنها در شرکتی از کشور انگلستان به صورت محدود تولید می شود،این شرکت با افراد داوطلب قرارداد بسته که پس از مرگشان با پوست آنها محصولات چرمی تولید کند.

چرم گیاهی: این نوع چرم از تانن(تانینگ به معنای دباغی) و از عناصری که در تنه،میوه و پوست بعضی از گیاهان و درختان وجود دارد تهیه می شود.رنگ چرم گیاهی قهوه ای می باشد و بسیار انعطاف پذیر است و نوع رنگ آن به میزان ترکیب شیمیایی و رنگ پوست مربوط می شود.چرم گیاهی در آب مقاوم نیست و بی رنگ می باشد.در صورتی که آن را خیس کنید بعد از خشک شدن از نرمی و انعطاف پذیری آن کم می شود.همچنین این نوع چرم در آب گرم بیشتر چروک می شود.و شبیه ژلاتین شده و سفت و شکننده می شود.در گذشته پس از سفت نمودن این چرم از آن برای ساخت زره و متصل کردن کتاب ها به هم استفاده می شده است.چرم گیاهی تنها چرمی است که از آن در حکاکی و قالب گیری استفاده می شود.

 

روش نگهداری چرم

چنانچه خط یا خراشی بر روی چرم بیوفتد از بین نمی رود بنابراین باید سعی شود به اشیاء تیز برخورد نکند.اثر خودکار هم هرگز از روی چرم پاک نمی شود.همچنین از عطر و ادکلن و اسپری برای لباس های چرمی نباید استفاده کرد.برای شست و شوی لباس های چرمی نباید از ماشین لباسشویی استفاده کرد،زیرا آب و مایع یا پودر لباسشویی باعث پایین آمدن کیفیت چرم می شود.

 

انتخاب چرم مناسب

در ابتدا قبل از شروع به کار خوب است بدانید که برای درست کردن محصولات چرمی از چه نوع چرمی بهتر است استفاده کنید.به عنوان مثال چرم تهیه شده از پوست گاو ضخیم تر از سایر چرم ها می باشد و بیشتر برای درست کردن رویه  چمدان و کیف های بزرگ و یا روکش مبل و...استفاده می شود. همچنین چرم تهیه شده از پوست گوسفند و بز نازک تر و لطیف تر می باشد و برای ساختن محصولات ظریف تر مانند کیف های دستی،کیف پول ها و گاهی کفش و ... مناسب تر است.

 

تهیه الگو

پس از انتخاب نوع چرم و تصمیم گیری در مورد اینکه قصد دارید چه محصولی تولید کنید بهتر است از یک الگو بهره بگیرید.الگوهای متفاوتی در بازار چرم موجود است که میتوانید از آنها استفاده کنید در غیر این صورت میتوانید با توجه به سلیقه خودتان بر روی کاغذ الگوی مورد نظرتان را کشیده و از آن استفاده کنید همچنین اگر بتوانید الگوی ذهنی زیبا و خاصی ارائه دهید بهتر می توانید توجه مشتریان را به سمت خرید محصولات خود جلب کنید.

 

برخی از محصولات چرمی

از جمله محصولاتی که می توان با استفاده از چرم تولید کرد: انواع پوشاک،جلد کتاب و دفتر ،روکش صندلی،تابلوهای چرمی،زیور آلات چرمی،انواع کیف،انواع کمربند،صنایع مبلمان و ...نام برد.

چقدر فضا برای تولید کار چرم لازم است؟

برای تولید محصولات چرم نیازی به مکان خیلی بزرگ نیست و در خانه هم می توان بسیاری از محصولات را تولید کرد. پس نگران مکان نباشید.با توجه به اینکه کار کم است و سرمایه کافی برای راه اندازی یک شغل در دست نیست می توانید کسب و کار خود را با سرمایه اندک شروع کنید. در ضمن این نوع کسب و کار هیچگونه مزاحمت صوتی ندارد.فضای کارگاه تولید محصولات چرمی می تواند از 10  تا 1000متر وسعت داشته باشد.

 

مجوز های مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه تولید چرم

یکی از مهم ترین مسائل برای کسانی که می خواهند وارد عرصه تولید چرم و محصولات چرمی شوند اخذ مجوز های قانونی است،شما حتی برای تولید این محصولات در خانه نیازمند دریافت مجوز هستید.

اخذ مجوز های قانونی به سه شکل امکان پذیر است:1-دریافت مجوز از صنایع دستی که مربوط به کارگاه های تولید صنایع دستی است.2-دریافت مجوز از اتحادیه ها ، که مربوط به تولیدی های 10 الی 12 نفری که کار را بیشتر به صورت ماشینی انجام می دهند،می باشد. دریافت مجورز از وزارت صنعت و معدن، که مربوط به کارگاه های بزرگ در شهرک های صنعی مشغول به کار می باشد.

بعد از دریافت مجوز می توانید از تسهیلات وام بانکی نهاد مربوط برخوردار شوید.

برای شروع کار چرم دوزی چه میزان  سرمایه لازم است؟

این کسب و کار را می توان با سرمایه کم راه  اندازی کرد.به سرمایه ای در حدود پنج میلیون تومان نیاز دارید و بسته به میزان سرمایه،نیروی کار و میزان تولید قابل تغییر است.همچنین در کارگاه های کوچک حدود پنجاه میلیون تومان سرمایه لازم است.

 

مزایای چرم دوزی

کار چرم دوزی در خانه  مزایای مثبت زیادی دارد از جمله اینکه فاقد هزینه هایی نظیر مالیات،انرژی و رفت و آمد می باشد و با توجه به اینکه در خانه می باشد می توانید به کار های شخصی خود هم رسیدگی کنید.در ضمن برای خودتان کار می کنید و کارفرمایی ندارید.البته لازم است انرژی ، پشتکار و انگیزه لازم را داشته باشید.این کار می تواند به ویژه برای بانوان خانه دار مناسب باشد.شما می توانید بدون توجه به صحبت های ناامید کننده کار خود را در خانه توسعه دهید و محصولات خود را حتی به خارج از کشور صادر کنید.

محصولات چرمی را چگونه به فروش برسانیم

فروش محصولات چرمی راه های مختلفی دارد، اگر محصولات شما کم است می توانید آنها را به دوستان و آشنایانتان بفروشید،در صورتیکه زیاد هستند تولیدی محصولات چرم تاسیس کرده و به فروش برسانید.

همچنین در صورتیکه شما با اینترنت و تولید محتوا آشنایی داشته باشید می توانید از طریق وب سایت و تبلیغات در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام مشتری جذب کنید.

 

انتخاب نام برند چرم

در همان ابتدای کار یا بعد از اینکه کارتان رونق گرفت و محصولات بیشتری تولید کردید لازم است برای ثبت برند یک نام مناسب انتخاب کنید.نام را به گونه ای انتخاب کنید که با کارتان هماهنگی داشته باشد و راحت و ساده و در عین حال زیبا باشد.بهتر است نامی که انتخاب می کنید منحصر بفرد باشد و هیچ شرکت چرم سازی قبلا از آن نام استفاده نکرده باشد و تکراری هم نباشد.

 

مراحل ثبت برند چرم

پس از انتخاب نام برند شما باید بتوانید آن را ثبت کنید.این کار به یک سری مهارت و تخصص نیاز دارد،شما می توانید از شرکت هایی که قبلا برند محصولات خود را به ثبت رسانیده اند کمک بگیرید.برای ثبت برند چرم یک سری مدارک مورد نیاز است از جمله: کارت های شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی،انتخاب یک لوگو مختص  تولیدی خودتان،

کارت ملی و شناسنامه افرادی که در تولیدی شما سهم دارند.

 

مزیت های ثبت برند

با استفاده از برند می توانید محصولات خود را معرفی کنید و در صورت با کیفیت بودن آنها نسبت به سایر رقبا محبوبیت بیشتری کسب کنید و به زودی نام برند شما بر روی زبانها خواهد افتاد،و تعداد مشتری های شما افزایش پیدا می کند،و در صورتی که شخصی از کیفیت محصولات شما رضایت داشته باشد و بخواهد دوباره از محصولات شما خرید کند با استفاده از نام و لوگوی اختصاص یافته به تولیدی شما به راحتی می تواند کالاهای تولید شده توسط شرکت شما را در بازار پیدا کند.یا حتی شما می توانید با برند خاص خود محصولات را به خارج از کشور صادر کنید.

 

برای راه اندازی یک کارگاه چرم سازی چه باید کرد؟

کارگاه چرم سازی باید دارای یک سری امکانات باشد.از جمله اینکه :فضا باید دارای نور دهی و تهویه مناسب و دارای میز و صندلی مخصوص کار چرم باشد.

 

راز موفقیت در کسب و کار چرم دوزی چیست؟

اول از همه شما باید بتوانید دانش بازاریابی و نیاز روز بازار و مشتریان را در خود تقویت کنید. و بتوانید مشتریان را به سمت خود جذب کنید.برای این کار باید بسیار خلاق باشید و ایده های جدیدی مطرح کنید.همینطور باید بتوانید با مشریان صحبت کرده و نظر آنها را در موردچگونگی  ساختن محصولات مورد نیازشان بپرسید.افرادی که تازه کار هستند باید به بازاریابی اهمیت بیشتری بدهند و با تولید محتوا آشنایی داشته باشند.

در این کار مانند سایر کسب و کار ها در صورتی می توانید موفق شوید که کارتان تداوم و استمرار داشته باشد و از شکست هراس نداشته باشید، بسیار خلاق و صبور باشید .نکته حائز اهمیت دیگر میزان تبلیغات شماست که می توانید در شبکه های اجتماعی محصولات خود را معرفی کرده و به نمایش بگذارید.می توانید از نرم افزارهای طراحی الگو بهره بگیرید و متناسب با سود سالیانه به افزایش نیروی کار و توسعه کارگاه فکر کنید.

یادگیری به صورت حرفه ای و اصولی می تواند باعث پیشرفت شما شود زیرا افراد زیادی هستند که به صورت غیر حرفه ای در این زمینه کار می کنند.

یکی دیگر از راه هایی که شما می توانید به درآمد برسید آموزش به افرادی است که مشتاق یادگیری هستند.شما می توانید هم به صورت مجازی و هم در کارگاه خود به صورت حضوری این حرفه را آموزش دهید.

 

سخن پایانی

امید وارم مطالب این مقاله برایتان مفید بوده و بتوانید آن را سر لوحه شروع کارتان قرار دهید.

با توجه به توضیحاتی که در این مقاله خدمت شما ارائه شد، در صورتی که صاحب شغل چرم دوزی می باشید و تولیدی با برند و لوگوی خاص دارید می توانید در سایت ما کسب و کار خود را به صورت رایگان ثبت کرده و از مزایای آن بهره مند شوید و چنانچه تصمیم به راه اندازی این شغل را دارید می توانید پس از ثبت برند و لوگو (طبق مطالب گفته شده در این مقاله)، به صورت رایگان در سایت ما به نشانی آدرس دان (adressdan.ir) ثبت نام نمایید، در این صورت برای شناسایی محصولات خود در اینترنت حتی بدون داشتن وب سایت در نتیجه جست و جوی کاربران نمایش داده می شوید.

اشتراک گذاری