همه‌ی ایران
دسته بندی

آشنایی با شغل باتری سازی

آشنایی با شغل باتری سازی

یکی از وسایلی که در زندگی ها بسیار ضروری شده اتومبیل می باشد. امروزه اکثر مردم دارای خودروی شخصی می باشند. خودرو هم مانند سایر وسایل الکترومکانیکی گاهی خراب می شود، که برای رفع خرابی لازم است به متخصص تعمیرات همان بخش خودرو مراجعه کرد. به عنوان مثال در صورتی که سیستم تعلیق خودرو خراب شود لازم است به یک تعمیرگاه جلوبندی سازی مراجعه نماییم. و یا در صورتی که بخش های مکانیکی خوردو دچار خرابی شوند باید برای رفع مشکل به مغازه مکانیکی رجوع کرد و چنانچه مشکل مربوط به بخش های مربوط به سیستم برقی خودرو باشد باید به یک تعمیرگاه باتری سازی مراجعه نماییم. شغل باتری سازی یا برق خودرو درآمد بسیار زیادی دارد به همین دلیل است که طرفداران زیادی نیز دارد. در واقع به عملیات تعویض و تعمیر باتری خودرو، باتری سازی می گویند در حالی که بسیاری از مردم این اصطلاح را به معنای ساخت و تولید باتری ماشین می دانند. شغل برق کاری خودرو به سرعت در حال رشد می باشد، و تقاضای زیادی دارد. برق خودرو باعث می شود وسایل نقلیه ی خودرویی مانند کامیون ها، خودروها، ماشین ها و ... به راحتی کار کنند. همه ی مشاغلی که در ارتباط با خودرو هستند، شغل های تخصصی و حرفه ای می باشند. و حتما نیاز به گذراندن دوره های ویژه و کارآموزی دارند. شغل برق کاری خودرو نیز با نصب و تعمیر سیستم های برقی و الکترونیکی در خودرو همراه است. به شخصی باتری ساز خودرو گفته می شود که به سیم کشی و برق خودرو آگاه باشد، و بتواند مشکلات برقی انواع خودرو ها را رفع نماید. برای مشغول شدن در این حوزه ی کسب و کار لازم است به کار کردن بر روی خودرو علاقمند باشید. با پیشرفته شدن خودروها، سیستم های برقی و برق خودرو نیز پیشرفته تر و تخصصی تر شدند. بنابراین یک برق کار خودرو معمولا در تعمیر انواع خودروی سبک، سنگین و ... مهارت دارد. در صورتی که می خواهید وارد این حوزه ی کسب و کار شوید و اطلاعاتی را به دست آورید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

باتری خودرو چگونه کار می کند؟

باتری خودرو دارای دو پایه مثبت و منفی می باشد. پایه مثبت به رنگ قرمز و پایه منفی به رنگ آبی می باشد. برای روشن شدن اتومبیل از باتری کمک گرفته می شود. زمانی که خودو روشن می شود، دینام به کار انداخته می شود. دینام جریان حرکتی را به جریان الکتریسیته تبدیل کرده و برای ذخیره سازی به باتری منتقل می کند. همه ی تجهیزات برقی خودرو به باتری وصل هستند و برای روشن شدن از این قطعه استفاده می کنند. باتری خودرو دارای شش محفظه یا سلول می باشد. توسط هر سلول به میزان دو ولت برق تولید می شود. که در مجموع با کار کردن همه ی سلول ها 12 ولت برق توسط باتری اتومبیل تولید می شود. درون هر سلول 16 ورقه ی سربی وجود دارد، که 8 عدد از این ورقه ها منفی و 8 عدد دیگر مثبت هستند. این ورقه ها به وسیله ی تور های عایق از یکدیگر جدا می شود. که این باعث می شود ورقه ها با هم برخورد نکنند. در هر سلول مایعی وجود دارد که 40 درصد آن را اسید سولفوریک و 60 درصد را آب معمولی تشکیل داده است. این مایع به همراه اسید سولفوریک باعث بارور شدن صفحه های سربی می شود. با بارور شدن صفحه های سربی الکتریسیته ایجاد می شود، به دلیل ماهیت این آب درون باتری و صفحه های سربی ذخیره می شوند و زمانی که از باتری استفاده می شود ذرات مثبت و منفی به صورت الکتریسیته خرج می شوند و دو ولت برق تولید می شود که در مجموع 12 ولت برق تولید می کنند.

باتری اتومبیل چگونه تعمیر می شود؟

زمانی که باتری یک اتومبیل خراب می شود لازم است آن را تعمیر نمایید. برای اینکه بتوانید باتری اتومبیل را تعمیر کنید از چند روش می توانید الگو بگیرید. هر گاه اتومبیل باتری خالی کرده یا به اصطلاح خوابیده است می توانید با عمل باتری به باتری کردن، آن را دوباره بیدار کنید. و جریان الکتریکی درون آن را به کار بیندازید. برای این کار لازم است ابتدا با استفاده از کابل اتصال، سر یک کابل را به قطب مثبت اتومبیلی که روشن است و سر دیگر آن را به اتومبیلی که خاموش است وصل کنید، این کار را باید برای قطب منفی نیز انجام دهید و مدتی صبر کنید که باتری شارژ شود. بعد از گذشت حدود پانزده دقیقه می توانید استارت بزنید که ماشین روشن می شود. در این زمان ماشین را خاموش نکنید و اجازه دهید باتری شارژ شود. روش دیگر برای تعمیر باتری این است که می توانید باتری را از اتومبیل جدا نموده و به باتری سازی ببرید و یا با دستگاه شارژ کن باتری اتومبیل را شارژ نمایید. گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که باتری مدام می خوابد و خاصیت خود را از دست می دهد. در این صورت می توانید مایع درون باتری را تعویض نمایید. در صورتی که هیچ کدام از این روش ها سودمند نبود لازم است باتری را تعویض کنید. زیرا دیگر باتری خراب شده و اصطلاحا مرده در این صورت می توانید باتری را باز نموده و از قطعات آن استفاده نمایید. و یا قطعات باتری را تعویض نمایید. برای این کار باید حتما آموزش باتری سازی خودرو را در آموزشگاه برق خودرو دیده باشید.

شغل برق کار خودرو

کار برق کارهای خودرو تقریبا مانند برق کار ساختمان می باشد. با این تفاوت که همه ی کارهای برق کاری در ساختمان در خودرو انجام می شوند. برق کار خودرو سیم کشی و قطعات خودرو را نصب می کند. برق کار خودرو سیستم های الکتریکی را در وسایل نقلیه حفظ می کند. برق کاران خودرو مشخص می کنند که چه چیزی باعث ایجاد مشکل در خودرو شده و سیم کشی و لوازم الکتریکی خودروها را اصلاح می کنند. برق کار خودرو مکانیک خودرویی ست که فقط بر روی سیستم های الکتریکی خودرو کار می کند. ممکن است برق کار خودرو زمانی را صرف کار کردن بر روی چراغ های تشخیصی، سیستم های هشدار، دینام ها و قطعات مربوط می کند. یک برق کار خودرو به عنوان بخشی از یک تیم بزرگ در یک گاراژ کار می کند. وظیفه ی برق کار خودرو تشخیص مشکلات وارد شده بر سیستم های الکتریکی خودرو می باشد. که پس از تشخیص مشکل با استفاده از دانش تخصصی خود بخش الکتریکی خودرو را تعمیر می کند. همچنین برق کارهای خودرو به مشتریان خود کمک می کنند که قطعات الکتریکی خودروهای خود را ارتقاء دهند. این شغل به مدرک پیشرفته ای نیاز ندارد. تنها کافی ست که افراد با عملکرد قطعات الکتریکی در خودروها به خوبی آشنایی داشته باشند.

وظایف برق کار خودرو

همان گونه که افراد مشغول در هر کسب و کاری یک سری وظایف بر عهده دارند، یک برق کار خودرو نیز وظایفی را به عهده دارد که در ادامه آنها را بیان می کنیم:

  • عیب یابی و تعمیر خودرو بر اساس مشخصاتی چون: ترمز و هیدرولیک، اگزوز، احتراق اولیه یا سوخت پیشرفته و الکتریکی، تعلیق و تراز از وظایف برق کار خودرو محسوب می شود.
  • یک برق کار خودرو باید بتواند تشخیص های فنی و تعمیرات مورد نیاز را برای افراد غیر مکانیک مانند کارمندان و مشتریان توضیح دهد.
  • یک باتری ساز باید اطلاعات فنی و تکنیک های جدید را آموزش ببیند.
  • لازم است یک برق کار خودرو بتواند تعمیرات اساسی یا تعمیرات مشکلات پیچیده ی خودرویی ناوگان خودرو و تجهیزات سنگین، بازسازی، تعمیر یا تعویض قطعات جزئی و کلی را بداند.
  • یک برق کار خودرو باید بتواند با دستگاه های کامپیوتری و دیجیتال که برای تشخیص عیب ها در خودرو از آنها استفاده می شود، کار کند.
  • بررسی و تست سیم کشی و بخش های مختلف خودرو با ابزار مناسب و عیب یابی در آن نیز از وظایف یک برق کار خودرو می باشد.
  • وظیفه ی دیگر یک باتری ساز تعویض و تعمیر بخش های آسیب دیده از برق خودرو، می باشد.
  • از دیگر وظایف یک برق کار خودرو سنجیدن و تست خودرو و سیستم برق رسانی آن برای مطمئن شدن از درست بودن و ایمنی پس از انجام تعمیرات می باشد.

چگونه برق کار خودرو شویم؟

در صورتی که می خواهید به یک تعمیر کار حرفه ای برق خودرو تبدیل شوید، باید در کلاس های مورد تایید سازمان فنی حرفه ای شرکت کنید. همچنین می توانید به عنوان یک شاگرد در تعمیر گاه های تخصصی برق خودرو و باتری سازی ها کار کنید. روش دیگر برای یادگیری برق خودرو تحصیل در رشته ی برق خودرو در هنرستان های کار و دانش و فنی حرفه ای در مقطع دبیرستان و ادامه تحصیل در رشته ی مرتبط با مکانیک و برق خودرو در دانشگاه می باشد. علاوه بر این ها شما می توانید در دوره های آزاد برق خودرو که در مراکز آموزش فنی و حرفه ای های سراسر کشور برگزار می شوند شرکت نماید و این حرفه را بیاموزید. حرفه ی با عنوان برق کار خودرو یک فرصت خوب برای افرادی ست که به آن علاقه دارند. باتری سازی یک حوزه ی تخصصی می باشد که مورد تقاضا ست و امنیت شغلی و درآمد خوبی را برای تعمیر کاران متعهد فراهم می کند.

یک باتری ساز یا برق کار خودرو به چه ابزاری نیاز دارد؟

هر کسب و کاری به یک سری ابزار نیاز دارد. باتری سازی نیز ابزار مخصوص به خودش را دارد،  برای این که بتوانید باتری سازی را شروع کنید به یک سری ابزار ساده و پیچیده نیاز دارید. که در ادامه آنها را بیان خواهیم کرد:

  • تستر مدار صنعتی
  • تستر چراغ دار ولتاژ خودرو
  • دستگاه مولتی متر
  • دستگاه دیاگ
  • دستگاه شستشوی انژکتور
  • آچار بکس
  • انواع پیچ گوشتی
  • سیم چین
  • انبر دست
  • دم باریک
  • پرچ کن
  • آچار رینگی
  • سیم لخت کن
  • آچار آلن
  • آچار تخت
  • هویه و لوازم لحیم کاری
  • لوازم عایق کاری

میزان درآمد برق کار خودرو

در حمل و نقل با رشد در بخش خودرو های الکتریکی، برای کار بر روی خودروها و وسایل نقلیه نیاز به متخصصان آموزش دیده روز به روز در حال افزایش است. الکترونیک دارای اهمیت زیادی می باشد. با توجه به اینکه تعداد خودرو ها در کشور روبه افزایش است، بازار تعمیر و نگهداری خودرو نیز متقاضی های زیادی دارد. بنابراین شغل های تعمیر کار خودرو و باتری سازی و همه ی مشاغل مربوط به خودرو بازار پر رونق و بدون اشباعی دارند. در صورتی که شما در شرکت های خودرو سازی یا تعمیر گاه های بزرگ یا کوچک خودرو کار کنید، بر اساس مصوبات شورای عالی قانون کار هر سال حقوق شاغلین تعیین می شود، و در صورت رضایت کار فرما ممکن است دو تا سه برابر پایه وزارت کار افزایش حقوق داشته باشید. در صورتی که به صورت مستقل و برای خودتان کار می کنید، درآمد شما به عواملی: چون خیابانی که تعمیر گاه شما در آن قرار دارد، مقدار رفت و آمد وسایل نقلیه در آن مکان، مجهز بودن تعمیر گاه به تجهیزات مدرن و به روز، تعداد تعمیر گاه ها در اطراف تعمیر گاه شما و ... بستگی دارد. برای داشتن درآمد قابل قبول از شغل باتری سازی باید یک سری نکات را رعایت نمایید، که در ادامه آنها را بیان می کنیم:

  • محل تعمیر گاه برق خودرو: از مهم ترین عواملی که می تواند تاثیر مستقیمی بر روی درآمد یک برق کار خودرو داشته باشد، محلی ست که در آن تعمیر گاه باتری سازی را تاسیس کرده اید. در صورتی که تعمیر گاه در خیابان های پر رفت و آمد راه اندازی شود افراد بیشتری به آن مراجعه می کنند.
  • ساعات کاری باتری سازی: از دیگر عواملی که می تواند در میزان درآمد تاثیر گذار باشد، ساعات کاری باتری ساز می باشد. هر چقدر تعداد ساعات کاری بیشتر باشد، میزان درآمد نیز بیشتر است. در صورتی که ساعات کاری بیشتر باشد تعمیر کار می تواند خودرو های بیشتری را تعمیر نماید.
  • میزان تجربه و مهارت برق کار: در همه ی مشاغل هر چقدر که دانش و تخصص افراد بیشتر باشد، میزان درآمد بیشتری را می توانند به دست آورند. در شغل باتری سازی نیز همین گونه است، در صورتی که باتری ساز بتواند مهارت های خود را افزایش دهد، درآمدش هم بیشتر می شود.

محیط کار برق کار خودرو چگونه است؟

معمولا برق کار های خودرو در خانه و یا در گاراژ کار می کنند. بیشتر اوقات برق کار های اتومبیل ایستاده هستند و ممکن است در موقعیت های آزار دهنده ای قرار بگیرند. زیرا در بعضی مکان ها از وسایل نقلیه می رسند که لازم است در آنجا کار انجام دهند. برق کار ها باید از لحاظ بدنی قوی بوده و بتوانند بایستند. در این حرفه خطرات زیادی وجو دارند. این خطرات شامل شوکه شدن و برق گرفتگی، سوحتگی یا آسیب دیدگی توسط ابزار و تجهیزات می باشد. مکانیک ها، تعمیرگاه ها و نمایندگی های خودرو، کارفرمایان برق خودرو می باشند. این برق کاران برای کار در مغازه های تخصصی، برای قطعه سازان، شرکت های حمل و نقل و شرکت های صنعتی که از تجهیزات سنگین استفاده می کنند و برای نگهداری آن وسایل نقلیه به برق کار نیاز دارند، استخدام می شوند.

سخن پایانی

امیدوارم خواندن این مقاله برای شما مفید بوده، و توانسته باشد شما را با شغل باتری سازی آشنا نماید. اگر شما یک باتری ساز هستید و میخواهید کسب و کار خود را تبلیغ نمایید و یا در صورتی که تصمیم دارید وارد این حرفه شوید، با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله لازم است مهارت های مربوط به این شغل را کسب نمایید، پس از آن می توانید کسب و کار خود را در سایت آدرس دان به نشانی www.addressdan.com)) ثبت کنید. این کار نوعی تبلیغات برای کسب و کار شما محسوب می شود. به طوری که در صورت جست و جوی افراد در گوگل، کسب و کار شما در نتایج جست و جو به کاربران نمایش داده می شود.

اشتراک گذاری