همه‌ی ایران
دسته بندی

آشنایی با آرایشگری و پیرایشگری

آشنایی با آرایشگری و پیرایشگری

تاریخچه آرایشگری

آرایشگری یکی از قدیمی ترین شغل ها در دنیا می باشد . در هر کشوری فرهنگ و شرایط آرایشگری متفاوت می باشد . در گذشته های بسیار دور از ابزار ساده برای کوتاه کردن و اصلاح مو استفاده می کردند ، که شواهد نشان می دهد این ابزار از سنگ ها و استخوان های تیز درست شده اند .

در واقع اصلاح و کوتاه کردن مو به حدود سی هزار سال قبل از میلاد بازمیگردد . اولین افرادی که ابزارها و روش های مختلف آرایشگری را توسعه دادند ، مصری ها بودند . باستان شناسان در کاوش اهرام مصر تعداد زیادی شانه و ابزار اصلاح موها مانند تیغ را که از مس و برنز ساخته شده بودند در زیر خاک پیدا کردند . این ابزار نشان می دهد که مصری ها حدود شش هزار سال قبل ، از آنها استفاده کرده اند .

خدمات سازماندهی شده آرایشگری به 1500 سال قبل از میلاد بازمی گردد . در مصر اکثر مردها موی صورت و سر خود را از ته اصلح می کردند . علاوه بر مصر که تراشیدن و اصلاح مو در آنجا رایج بود ، در سایر کشورها تا حدود 400 سال قبل از میلاد اصلاح مو ، رایج و همگانی نشد ، در حالی که پیرایشگری به هنری پیشرفته تبدیل شده بود . مصر اولین کشوری بود که در آن آرایشگری آغاز شد ، مصری ها از حمام های مختلف برای خوش بو کردن بدن و همچنین از روغن های گوناگون برای لطیف کردن بدن خود استفاده می کردند . در واقع مصریان باستان به پاکیزگی و زیبایی اهمیت زیادی می دادند .

ملکه ی مصر به نام کلئوپاترا ، برای زیبایی پوست و موی خود از لوازم آرایشی استفاده می کرد . در مصر آرایش برای زنان بسیار با اهمیت بود ، به طوری که آنها حاضر نبودند بدون آرایش در مکان های عمومی شرکت کنند . پس از مصر ، یونان و روم در درجه ی دوم قرار می گیرند . در یونان باستان ، خدمتکاران موهای مردان ثروتمند را کوتاه می کردند ، و مدل می دادند . در حالی که طبقه فقیر مردها اکثرا موها و ریش های بلند داشتند و صورت اصلاح شده یا نشده مردان نشان دهنده برده بودن و یا ثروتمند بودن آنها بود .

در یونان در حدود 335 سال قبل از میلاد ، اسکندر مقدونی ، که در آن زمان حاکم یونان بود ، تراشیدن موی سر و اصلاح ریش را رواج داد . تا حدود 300 سال قبل از میلاد در روم مردم از خدمات آرایشگری بهره می بردند . در آن زمان برده ها مو و ریش بلند داشنتد و فقط افراد ثروتمند ، مو و ریش خود را اصلاح می کردند و آرایشگرهای مردانه همیشه شلوغ و پر از رفت و آمد بود .

خانم های رومی از رنگی طبیعی با نام ورمیلیون ، که سرخ و قرمز بود ، برای آرایش کردن صورت خود استفاده می کردند . آنها با مخلوط کردن گچ و سرب ، پوستشان را سفید و درخشان می کردند . و با رنگ های گیاهی طبیعی گونه و لب ها را سرخ می نمودند . رومی ها از اولین افرادی بودند که با کمک تیغ های صیغلی ، ریش مردان را اصلاح می کردند . زنان یونانی نیز با برگ زیتون و انواع گل ها موی سر خود و دخترانشان را تزئین می کردند .

تا قرون وسطی خدمات آرایشگری در اروپا تثبیت شد ، اما آرایشگران علاوه بر کوتاه کردن و اصلاح مو و ریش ، برخی از کارهای مربوط به معالجات پزشکی را هم انجام می دادند ، و به آرایشگران جراح معروف بودند . آنها کارهایی مانند حجامت ، جراحی های ساده ، بخیه زدن زخم و حتی عمل دندانپزشکی را انجام می دادند . در گذشته آرایشگری با طرح راه راه سفید و قرمز به عنوان نمادی از آرایشگران جراح در کار حجامت شناخته می شدند .

در قرن سیزدهم در لندن ، شرکت آرایشگری تاسیس شد . در اواسط قرن پانزدهم ، بعد از سال ها عدم توافق شاه هنری هشتم انگلیس ، قانونی را تصویب کرد که آرایشگران و جراحان را هر کدام تحت یک صنف و شرکت قرار داد . طبق این قانون آرایشگران از انجام جراحی ها منع شدند و فقط مجاز بودند کار حجامت و کشیدن دندان را انجام دهند . بنابراین در سال 1745 به دستور شاه جورج دوم انگلیس ، کار جراحی از کار اصلاح مو و آرایشگری جدا شد . 

در گذشته آرایشگران کارهای دیگری نیز انجام می دادند ، از جمله تعمیر کردن چترها ، فر کردن موها و حتی بند انداختن بر روی صورت . آرایشگران در زمان گذشته از یک شمع مومی یا تجهیزات برقی برای حرارت دادن به مو استفاده می کردند . همینطور چینی ها و ژاپنی ها در زمان های گذشته در سلامت و زیبایی سابقه خوبی دارند . و آراستگی را از هنرهای خود می دانند .

ژاپنی ها از آرد برنج برای سفید کردن صورت و گردن خود استفاده می کردند . و با استفاده از سرخاب دور چشم خود را سرخ می کردند . از جمله وسایل مهم برای تزئین مو در چین گل و سنجاق های رنگی بود .

در زمان های قدیم در ایران ، آرایشگرها را با نام سلمانی صدا می زدند . و از دهه ی بیست نام آرایشگر جایگزین نام سلمانی شد. در ایران آرایشگری از درجه ی هنر دهم حساب می شود . در ایران آرایشگری از قرن چهارم و شاید قبل از آن نیز وجود داشته است . آرایش زنان در ایران باستان هفت قسمت بوده است ، که شامل : حنا ، وسمه ، بند ، سرخاب ، سورمه ، سفید آب و خال بوده است .

از حنا برای رنگ دادن به موها و ناخن ها استفاده می کرند . حنا دارای خاصیت دارویی است و می تواند پوست و مو را درخشان و مرطوب کند .

از بند انداختن برای برداشتن موهای زائد صورت و مرتب کردن ابروهای خود استفاده می کردند . وسمه نوعی گیاه است با برگ هایی به رنگ سیاه یا نیلی ، که زنان بعد از خیس کردنش ، آن را بر روی ابروهای خود می کشیدند که ابروهایشان پر پشت و پر رنگ دیده شود .

سرمه نیز گردی  سیاه رنگ می باشد که از دوده تهیه می شود . و برای سیاه کردن زیر پلک و مژه ها از آن استفاده می کردند .

سرخاب ، گلبرگ یا همان برگ گل به رنگ سرخ می باشد ، که زنان و دختران برای سرخ کردن لب ها و گونه هایشان از آن  استفاده می کردند .

سفید آب نیز پودری به رنگ سفید است که باعث روشن شدن رنگ پوست صورت می شود . در زمان های گذشته خال نقش مهمی برای زیبا کردن چهره داشت و زنان یک یا چند خال در صورت خود داشتند و یا با آرایش بر روی صورت خود ، خال می کشیدند .

 

معرفی شغل آرایشگری

شغل آرایشگری از جمله مشاغلی است که شاد و پر درآمد می باشد و نیاز به صبر و حوصله دارد  و از آنجایی که روزانه با آدم های مختلفی برخورد می کنید ، پس در صورتی که به روبرو شدن با افراد مختلف علاقمند هستید می توانید این شغل را انتخاب کنید .

در طول تاریخ مردم به زیبایی و آراستگی خود اهمیت می دادند . در واقع ظاهر افراد نشان دهنده شخصیت آنها می باشد . یکی از دلایل اصلی داشتن آرایش ، پوشاندن عیب های موجود در پوست و مو و زیباتر شدن می باشد .

آرایشگری هنر و حرفه ایست که به زیباتر نشان دادن ظاهر افراد می پردازد . آرایش به معنای اضافه کردن و پیرایش به معنای کاستن می باشد . از لفظ آرایش برای خانم ها و از لفظ پیرایش برای آقایان استفاده می شود .

کار یک آرایشگر زنانه ، کوتاه کردن ، مدل دادن ، رنگ کردن موها ، آرایش صورت و ابرو ، پاک سازی پوست ، طراحی ناخن و ... می باشد . و همچنین کار یک آرایشگر مردانه ، کوتاه کردن ، حالت دادن ، رنگ کردن موها و اصلاح صورت آقایان می باشد . آرایشگری حرفه ای ست که در جهان به یک علم تبدیل شده و اصول خاصی دارد .

 

چگونه یک آرایشگر شویم؟

برای آرایشگر شدن لازم است ابتدا آموزش ببینید و مهارت های لازم را کسب کنید . شما می توانید در دوره های آموزش آرایشگری مردانه یا زنانه که توسط سازمان فنی و حرفه ای برگزار می شود شرکت کنید و آموزش ببینید و مهارت کسب نمائید و در پایان دوره ، مدرک کسب کنید .

همچنین می توانید نزد یک استاد رفته و شاگردی کنید و به صورت تجربی مهارت یاد بگیرید .برای این کار لازم است روابط عمومی بالایی داشته باشید . همینطور لازم است که خلاق باشید . و از جدیدترین مدل ها آگاه شوید و آنها را بیاموزید . شغل آرایشگری به صورت تمام وقت می باشد .محل کار یک آرایشگر در سالن های زیبایی و آرایشگاه های مختلف است ، که دارای شرایط خاصی می باشند و می بایست مورد تایید وزارت بهداشت باشد . همچنین لازم است نامی مناسب برای سالن آرایش خود انتخاب کنید .

 

چه وسایل و تجهیزاتی برای تاسیس آرایشگاه لازم است ؟

هر آرایشگاهی نیاز به یک سری تجهیزات دارد ، آرایشگاه های زنانه نسبت به آرایشگاه های مردانه  به وسایل و تجهیزات بیشتری نیاز دارند .

تجهیزات مورد نیاز برای یک سالن آرایش زنانه عبارتند از :

صندلی میکاپ ، آیینه های بزرگ ، صندلی اصلاح ، پدیکور و صندلی های مخصوص هر لاین ، تخت اپیلاسیون و ماساژ ، تجهیزات آرایش و پیرایش (آینه ، سشوار ، قیچی ، انواع اتو مو و ... ) ، لوازم آرایشی (کرم ، رنگ مو و ... ) ، کابین دوش ، میز ناخن ، سرشور ، کمد ها ، قفسه و جالباسی ، کامپیوتر یا لپ تاپ برای انجام محاسبات ، ثبت مشتری ها و ... ، دستگاه کارت خوان برای دریافت هزینه ، دوربین مدار بسته ، تابلوهای تبلیغاتی سر در سالن و ... .

 

تجهیزات مورد نیاز برای یک سالن اصلاح و پیرایش مردانه عبارتند از :

ماشین اصلاح ، که نوعی تیغ یا قیچی خودکار می باشد . عملکرد کلیه ماشین های اصلاح یکسان می باشد ، برخی از ماشین های اصلاح فقط برای کوتاه کردن موی صورت ساخته شده اند ، در حالی که برخی دیگر از آنها برای اصلاح موی سر نیز مناسب هستند .

قیچی و شانه ، از مهم ترین تجهیزات مورد نیاز برای یک آرایشگاه مردانه می باشند . قیچی انواعی دارد که عبارتند از : قیچی ساده اصلاح مو ، قیچی پیتاژ که از آن برای خرد کردن موی سر استفاده می شود و قیچی ابرو. شانه نیز انواعی دارد ، شانه دم باریک و یا شانه تخت .

دسته تیغ ، وسیله ایست که از آن برای نگهداری تیغ استفاده می شود . از دسته تیغ معمولی برای خط زنی و اصلاح صورت  و از دسته تی پیتاژ برای خرد کردن و یا کم کردن حجم طاهری مو استفاده می شود .

ابزار مراقبت از پوست و مو ، سشوار ، اتو مو ، سرشویی ، شوینده ها و ماسک ها ، مواد شیمیایی زیبایی ، تجهیزات رفاهی و دکوراسیون .

 

یک آرایشگر چه وظایفی را بر عهده دارد ؟

از مهم ترین مواردی که در آشنایی با شغل آرایشگری باید بدانید کارهایی است که یک آرایشگر در طول کار با آنها مشغول می شود . البته وظایف یک آرایشگر ماهر با وظایف یک آرایشگر معمولی متفاوت است . از آنجا که یک آرایشگر در طول کار مشغول کوتاه کردن مو ، شستن آنها ، صحبت و ارتباط با مشتری ، نوبت دهی به مشتری ، مدیریت زمان ، تمیز و ضدعفونی کردن لوازم آرایشگری و محیط آرایشگاه می باشد .

به طور کلی از جمله معایب شغل آرایشگری این است که بیشتر باید ایستاده باشید . یک آرایشگر باید با مشتری در مورد نحوه ی مدل مویی که می خواهد صحبت کند ، و نظرش را بپرسد . وظایفی چون کوتاه کردن و مدل دار کردن مو ، پیشنهاد مدل مو با توجه به فرم صورت مشتری ، رنگ کردن ، فر کردن یا صاف کردن مو ، مشاوره دادن به مشتری در مورد مشکلات پوست و مو ، انجام اصلاح ابرو و صورت ، انجام آرایش های صورت ، پاکسازی پوست و طراحی ناخن ها ، رعایت کامل اصول بهداشتی در حین کار ، تهیه مواد و وسایل لازم برای آرایشگاه ، بر عهده ی یک آرایشگر می باشد . در آرایشگاه های بزرگ معمولا آرایشگرها به صورت تخصصی کار می کنند ، به این صورت که یک آرایشگر فقط کار کوتاهی مو و دیگری فقط کار رنگ کردن مو را انجام می دهد . در آرایشگاه های کوچک معمولا یک یا دو آرایشگر همه ی کار های مشتریان را انجام می دهند .

برای ورود به حرفه ی آرایشگری به تحصیلات بالایی نیاز ندارید . شغل آرایشگری مانند سایر مشاغل به مهارت و تجربه نیازمند است .

 

برای تاسیس یک سالن زیبایی چقدر باید هزینه کرد ؟

در ابتدا لازم است بدانید برای راه اندازی هر کسب و کاری نیاز به مقداری سرمایه اولیه دارید . پس از یادگیری و کسب مهارت در این حرفه لازم است به فکر راه اندازی یک سالن زیبایی باشید . برای تاسیس یک سالن زیبایی به یک مکان مناسب نیاز دارید که یا می توانید آن را خریداری کنید و یا اجاره کنید .

لازم است هزینه کنید و دکوراسیون و وسایل تزئیناتی برای سالن زیبایی تهیه کنید ، باید تجهیزات لازم برای سالن زیبایی را تهیه کنید ، هزینه بابت دریافت مجوز ، هزینه آموزش و پرداخت حقوق کارکنان ، هزینه برای استفاده از خدمات عمومی آب و برق ، هزینه برای تهیه تجهیزات جانبی مانند کامپیوتر یا لپ تاپ و هزینه برای تبلیغات و بازار یابی .

 

مجوز های لازم برای راه اندازی یک آرایشگاه

همانطور که می دانید در آرایشگاه از لوازم آرایشی و بهداشتی مختلفی (انواع کرم ، انواع رنگ مو ، تیغ و ...) استفاده می شود . و با مشتری در تماس مستقیم است . بنابراین باید از مواد سالم استفاده شود و سلامت فرد را تضمین کند . پس اولین اقدام برای راه اندازی آرایشگاه ف گرفتن مجوز لازم از اتحادیه آرایشگران است .

برای فعالیت و گرفتن مجوز های لازم ، در راه اندازی یک آرایشگاه لازم است مدارک مورد نیاز که از رایج ترین آنها می توان به مدرک آرایشگری اشاره کرد ، را داشته باشید . بنابراین به یک مدرک معتبر فنی و حرفه ای از سازمان فنی و حرفه ای کشور و تائیدیه وزارت بهداشت نیاز دارید .

 

یک آرایشگر چه میزان درآمد دارد ؟

از مهم ترین بخش آشنایی با شغل آرایشگری میزان درآمد می باشد . آرایشگران زن حرفه ای میزان درآمد بیشتری نسبت به آرایشگران مرد دارند . به طور کلی عوامل زیادی بر روی میزان درآمد آرایشگری تاثیر دارد . مکان و محله ی آرایشگاه ، میزان مهارت و دانش آرایشگر ، میزان تبلیغات ، خوش اخلاق بودن ، تمیز بودن و کیفیت مواد آرایشی ، تاثیر مستقیم بر روی درآمد آرایشگران دارند .

هر چه ساعات کاری بیشتر باشد ، درآمد بیشتری به دست می آید . در صورتی که بتوانید مهارت خود را افزایش دهید می توانید مشتری های بیشتری داشته باشید و در نتیجه درآمدتان هم بیشتر می شود .

 

سخن پایانی

امیدوارم مطالب گفته شده در این مقاله برایتان مفید باشد و به اندازه کافی شما را با این کسب و کار آشنا کرده باشد . در صورتی که شما دارای این کسب و کار هستید و یا قصد دارید وارد این حرفه شوید می توانید کسب و کار خود را در سایت ما به نشانی (www.addressdan.ir)  ثبت کنید ، با این کار در نتیجه ی جست و جوی کاربران کار شما نمایش داده می شود .

اشتراک گذاری